•  

DA, putem preveni diabetul

DA, putem preveni diabetul

Introducere

Astazi, diabetul afecteaza aproape 246 de milioane de oameni din toata lumea, adulti si copii deopotriva, dintre care aproximativ 48 de milioane in Europa, iar specialistii estimeaza ca in anul 2025, numarul diabeticilor la nivel mondial ar putea ajunge la aproximativ 380 de milioane.

La fiecare 10 secunde, doi oameni sunt diagnosticati cu diabet zaharat si sapte milioane de oameni dezvolta aceasta boala in fiecare an. Diabetul zaharat este o afectiune metabolica grava, care apare in organism atunci cand pancreasul nu produce suficienta insulina sau cand organismul nu reuseste sa utilizeze eficient insulina existenta in circulatia sanguina.

Fara insulina, organismul nu mai poate utiliza glucoza necesara in producerea energiei, provocand astfel hiperglicemia, adica acumularea de zahar in sange. Ghidurile internationale au stabilit ca valoarea normala pentru glicemie este situata intre 73-110 mg/dl, pe nemancate. Pe 14 noiembrie este ziua Mondiala a Diabetului, cu ocazia careia medicii ne reamintesc ca sta in puterea noastra sa prevenim aparitia acestei boli.

Prevenire si Tratament

Sa incepem cu regula celor 60 de minute
Cum cresterea cazurilor de diabet de la an la an este alarmanta, iar previziunile pentru viitor nu sunt deloc optimiste, 60 de minute pot face diferenta: mai mult de 60 de minute pe zi pentru activitatea fizica si mai putin de 60 de minute pentru distractiile sedentare (televizor, computer si jocuri video). Cantitatea de zahar din sange scade simtitor atunci cand faci miscare in mod constant, chiar si simple plimbari in parc.

Alte masuri importante pentru preventie si tratament deopotriva:

• Mentine-ti greutatea in limitele normale - persoanele cu greutate peste valorile normale sunt predispuse sa dezvolte diabet de tip 2;
• Evita sa consumi dulciuri - cresc rapid nivelul glucozei, dar pentru o perioada scurta de timp. Solutia: indulcitori naturali, cu miere, sau indulcitorii recomandati de medic;
• Evita consumul de alcool si diminueaza cantitatea de sare in alimente;
• Alege grasimile vegetale in defavoarea grasimilor animale - persoanele care consuma frecvent grasimi animale au un risc de trei ori mai mare de a face diabet;
• Consuma zilnic alimente cu crom (esential in metabolismul glucozei): stafide, alune, prune, ciuperci, orez brun, broccoli, drojdie etc.;
• Consuma in mod special legume si fructe cat mai proaspete si neprelucrate termic - moderat morcov, sfecla rosie si fructe foarte dulci;
• Consuma zilnic trei mese principale si doua gustari - fiecare cu o cantitate mai mica de alimente, usor asimilate de organism;
• Diminueaza stresul - alterneaza odihna cu activitatea intensa si permite-ti pauze atunci cand simti nevoia;
• Fa-ti controalele medicale anuale - obligatorii dupa 35 de ani, mai ales daca ai in familie bolnavi de diabet.

Te invit sa facem un exercitiu de imaginatie: sa ne privim corpul ca pe o companie pe care ne dorim sa o conducem cat mai eficient. Ne documentam pentru a lua pulsul pietei, gandim o strategie si o implementam apoi, pas cu pas, constant si consecvent.

In cazul prevenirii diabetului, acesti pasi s-ar traduce prin realizarea analizelor medicale si consultarea specialistilor, construirea unui regim de viata sanatos si aplicarea lui cu incredere si cu constiinciozitate in fiecare zi. Deoarece fiecare zi de conduita sanatoasa conteaza!

top

Simptome

Senzatie de sete si de foame, oboseala si somnolenta, tulburari de vedere, urinari dese, scaderi in greutate, piele uscata, cu senzatie de mancarime, pierderea sensibilitatii la nivelul extremitatii picioarelor.

 
Gabriela Manoliu, 
Farmacist Diriginte Help Net 101
top

Postat in :

Endocrine metabolism si nutritie

Data:

19-03-2013

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza