•  

Principalele substante nutritive pentru sistemul senzorial

Principalele substante nutritive pentru sistemul senzorial

Introducere

Ochii, urechile, pielea, nasul si gura: organele senzoriale ne conecteaza cu lumea exterioara si joaca roluri functionale de protectie (vedeti culoarea rosie la semafor, simtiti mirosul de fum, simtiti gustul laptelui stricat etc.), fiind totodata responsabile pentru calitatea vietii deoarece permit trairea unor experiente care trimit semnale stimulatoare catre creier. 

Nu doar papilele gustative trebuie sa se bucure de mancare. Atunci cand alimentatia este cea corespunzatoare, toate organele de simt au de castigat. Iata principalele substante nutritive pentru sistemul senzorial. 

Luteina se gaseste in porumb, spanac si alte legume cu frunze verzi. Este una dintre cele mai benefice substante pentru mentinerea vederii si imbunatatirea sanatatii ochilor, deoarece combate imbatranirea, prevenind efectele negative ale radicalilor liberi asupra retinei. Desi morcovii sunt recunoscuti ca aliment benefic pentru ochi, studiile au demonstrat ca luteina din spanac ofera mai multa protectie decat betacarotenul din morcov.

Vitamina C si bioflavonoidele (substante asemanatoare vitaminelor)  sunt utile pentru sistemul imunitar, oferind in acelasi timp protectie si contra cataractei si a degenerescentei maculare.

Alimentele bogate in flavonoizi sunt ovazul (3 mg la o cana), ceapa (4 mg la o ceapa mica), broccoli (4,2 mg la o cana), rosiile (2,6 mg la o rosie mica), sucul de rosii (7,2 mg la o cana), merele (4,2 mg la un mar mediu), fructele de merisor (8 mg la o cana), sucul de merisor (11,2 mg la un pahar), capsunele (4,2 mg la o cana), sucul de struguri (3 mg la un pahar), vinul rosu (3 mg la un pahar). Cantitatea optima zilnica de flavonoizi este de 31 g pe zi.  Cele mai bogate alimente in vitamina C sunt acerola (visina de Barbados), macesele, catina (contine de 10 ori mai multa vitamina C decat citricele), ardeii iuti, coacazele negre, urzica,  patrunjelul, rosiile in ulei, kiwi, varza de Bruxelles, citricele. 

Uleiul de peste are efecte benefice asupra retinei si a pielii. La nivel cutanat, acizii grasi din uleiul de peste sustin celulele grase localizate in cel de-al treilea strat al pielii; acestea, pe masura ce imbatranim, se subtiaza si devin neregulate, conferind acel aspect de piele stafidita. Retina este o structura membranoasa, cuprinzand intreg ochiul intr-un strat dublu si moale. Din aceasta cauza, ochiul depinde foarte mult de ficat, cel care ajuta la metabolizarea vitaminelor solubile in grasimi ce hranesc si intretin aceste membrane. Deficienta de DHA (acidul docosahexanoeic, o forma esentiala in care se gaseste acidul gras Omega-3) face ca sistemul conductor care converteste energia usoara in energie nervoasa la nivelul retinei sa fie incetinit, fiind in mod normal, un proces mai rapid decat un cip de calculator. 500 mg de DHA consumate zilnic previn degenerescenta maculara. In plus, exista dovezi ca acizii grasi din uleiul de peste pot ajuta in caz de uscaciune a ochilor. 

Un cocktail pentru ochi –  un studiu amplu a aratat ca anumite vitamine, luate impreuna, pot preveni pierderea vederii la persoanele care sufera de degenerescenta maculara activa, cauzata de varsta. In plus, acelasi studiu a descoperit ca la persoanele care aveau deja degenerescenta maculara umeda, riscul pierderii vederii s-a redus cu peste 25%, daca erau consumate in fiecare zi, in mai multe doze, 500 mg de vitamina C, 400 UI de vitamina E, 15 mg de betacaroten, 80 mg de zinc si 2 mg de cupru. 

Foarte importanta pentru sanatatea ochilor este si apa. Canalele lacrimale ale ochilor nu sunt active doar atunci cand plangeti; ele sunt responsabile si pentru lubrifierea ochilor, uscaciunea oculara fiind efectul al unei cantitati insuficiente de lichid. Cel mai bun tratament este consumul de apa pe tot parcursul zilei. 

De retinut!

 

Somnul este cel mai bun remediu pentru ochii obositi! Somnul ajuta membranele retinei, permitandu-le sa se reincarce dupa o zi grea de munca. Pentru ca ochii sa se refaca, aveti nevoie de cel putin cinci ore de somn.
 
Daca stai toata ziua in fata calculatorului este foarte important sa faci o pauza de zece minute la fiecare doua ore. Radiatiile emise de calculator pot provoca dureri de ochi. Iritiatia poate fi usurata daca se schimba frecventa monitorului la 70 Hz sau la o valoare apropiata.

La fel, daca iti obosesc ochii din cauza monitorului, asaza-l mai jos, astfel incat sa privesti in jos in timpul lucrului. In acest fel, distanta dintre pleoape va fi mai mica, ceea ce va reduce riscul uscaciunii oculare. 
top

Postat in :

Alimentatie sanatoasa

Data:

09-04-2013

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza