•  

Se poate intari cu adevarat sistemul imunitar?

Se poate intari cu adevarat sistemul imunitar?
Sistemul tau imunitar se descurca destul de bine pe cont propriu in a te apara de microorganisme ce iti pot provoca diferite boli. Insa uneori nu reuseste. Un microb trece de acesta, iar tu te imbolnavesti. Poti sa intervii in acest proces si sa iti intaresti sistemul imunitar?
 
Surprinzator, pana in momentul de fata oamenii de stiinta nu au gasit dovezi stiintifice concrete care sa arate ca exista o legatura directa intre stilul nostru de viata si o imunitate crescuta.  Exista totusi o serie de cercetari care incearca sa inteleaga cum functioneaza sistemul nostru imunitar si sa ne dea cateva solutii pentru a sari in ajutorul propriului nostru sistem imunitar.
 

Sursa imagine: Stockbyte / Thinkstock

 
Adopta strategii pentru o viata sanatoasa
 
Prima ta tehnica de aparare este sa alegi un stil de viata mai sanatos. Orice parte a corpului tau, inclusiv sistemul tau imunitar, functioneaza  mai bine atunci cand e protejata de atacurile din mediul inconjurator si sustinuta prin alegeri precum:
 
  • Nu fuma
  • Consuma multe fructe, legume si boabe intregi, scazute in grasimi saturate
  • Fa exercitii fizice in mod regulat
  • Pastreaza-ti o greutate echilibrata
  • Verifica-ti tensiunea arteriala
  • Daca esti consumator sau consumatoare de alcool, bea cu moderatie
  • Incearca sa dormi suficient
  • Spala-te pe maini des si gateste-ti mesele in intregime pentru a evita diferite infectii

 

Varsta si imunitatea

 

Cercetatorii considera ca odata cu inaintarea in varsta, imunitatea noastra cumva scade, ceea ce contribuie la mai multe infectii, boli inflamatoare si chiar cancer. Un studiu realizat la Universitatea din Arkansas, S.U.A., ne spune ca sistemul imunitar isi pierde din memoria cu care recunoaste microbi si nu reuseste sa recunoasca microbii cand vor reaparea. Astfel, corpul nu mai este la fel de capabil sa ofere un raspuns imunitar.
 
Cu toate acestea, un alt studiu pune accent pe legatura dintre nutritie si persoanele cu o varsta inaintata. Oamenii in varsta tind sa manance mai putin si sa aiba o alimentatie mai putin variata, ceea ce conduce la un deficit de vitamine si minerale care afecteaza sistemul imunitar. In functie de varsta, la sfatul doctorului, pot fi recomandate suplimente alimentare sau schimbari in dieta.
 
Alimentatia ta
 
Ca oricare forta de lupta, sistemul imunitar are nevoie de hrana corespunzatoare.  Asa ca daca suspectezi ca regimul tau alimentar nu iti asigura micronutrientii necesari, daca nu iti plac legumele sau consumi paine alba in loc de boabe intregi, poti sa iei multivitamine zilnic si suplimente minerale care iti aduc multe beneficii, pe langa efectul pozitiv asupra sistemului tau imunitar. Exista un numar de nutrienti care iti pot intari imunitatea:
 
  • Seleniu –  unele studii sugereaza ca persoanele cu nivel scazut de seleniu risca mai mult sa dezvolte cancer la vezica, sani, colon, rect, plamani si prostata.  
  • Vitamina A – deficienta vitaminei A este asociata cu imunitate scazuta si boli infectioase.
  • Vitamina B2 – exista dovezi ca vitamina aceasta creste rezistenta fata de infectii bacteriale, insa nu este un lucru cert ca are un efect sporit asupra imunitatii noastre. 
  • Vitamina B6 – deficienta acestei vitamine poate afecta anumite aspecte din raspunsurile sistemului nostru imunitar. Suplementarea cu doze moderate se poate adresa deficientelor din organismul nostru pentru a reface sistemul nostru imunitar, insa suprazodele nu aduc deloc beneficii.
  • Vitamina C – desi nu s-au ajuns la concluzii clar privind aceasta vitamina si sistemul nostru imunitar, vitamina C ar putea functiona impreuna cu alti micronutrienti decat sa ofere beneficii pe cont propriu. 
  • Vitamina D – e un lucru deja stiut ca vitamina D ne-o putem lua stand in medie 20 de minute pe zi in razele soarelui. Vitamina D ne protejeaza de tuberculoza printr-un raspuns antibacterian pe care il ofera.
  • Vitamina E – un studiu asupra persoanelor peste 65 de ani arata ca o doza zilnica crescuta de vitamina E de la 30mg la 200mg fata de cea recomandata creste raspunsul anticorpilor la hepatita B si tetanos dupa vaccinare.
  • Zincul - este un element esential pentru celulele sistemului nostru imunitar, iar deficienta de zinc afecteaza celulele T(limfocite cu rol central in imunitatea celulara) si celelalte celule de imunitate din a functiona asa cum trebuie. Ai nevoie de 15-25 mg de zinc pe zi, o cantitate mai mare putand sa suprime sistemul nostru imunitar.
 
Ierburi medicinale si alte suplemente
 
Oamenii de stiinta nu stiu inca daca ierburile mediciinale au un impact direct asupra imunitatii noastre, desi odata folosite, acestea ne maresc nivelul de anticorpi. Nu ar trebui ignorate beneficiile pe care aceste ierburi ni le ofera. Daca bunica ta spune ca foloseste niste ierburi medicinale care o ajuta de ani de zile sa aiba grija de sanatatea ei, e foarte probabil sa fie asa! Fiecare dintre noi are un sistem imunitar unic si raspundem la substante diferite. Sunt cateva suplemente care au atras atentia oamenilor de stiinta prin potentialul lor de a influenta imunitatea noastra.

  • Aloe vera
  • Echinacea
  • Usturoi
  • Ginseng
  • Radacina de lemn dulce
  • Probiotice
 
Stresul din viata ta
 
Medicina moderna pune accent din ce in ce mai mult pe relatia dintre minte si trup. Durerile de stomac, urticaria si bolile de inima sunt doar cateva dintre exemplele care sunt conectate cu stresul emotional.
 
O echipa de cercetatori de la Ohio State University, S.U.A., sustine ca stresul la nivel psihologic afecteaza sistemul imunitar prin producerea unei tulburari in comunicarea dintre sistemul nervos, cel endocrin si cel imunitar. In plus, numarul celulelor T, amintite mai sus pentru rolul lor important in imunitatea noastra, a fost gasit ca fiind mai mic la persoanele deprimate in comparatie cu persoanele obisnuite.
 
Pe langa grijile zilnice carora le acordam mai multa importanta decat e cazul, este important sa ne inconjuram cu oameni si sa socializam, sa fim calmi si in situatii mai putin placute, sa ne hranim si sa ne hidratam pentru a nu ne provoca un alt fel de stres, cel fizic.
 
Spune-ne si noua cum ai tu grija de imunitatea ta!
 

Postat in :

Imunitate

Data:

26-02-2015

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza