•  

Stretching - Exercitii fizice fara efort

Stretching - Exercitii fizice fara efort

Introducere

Nu cu mult timp in urma toata, lumea facea diverse munci care necesitau efort fizic. Omul modern insa, este de-a dreptul sedentar. De exmplu, multi dintre noi mergem dimineata cu masina la birou, stam in fata calculatorului toata ziua, seara ne intoarcem acasa tot cu masina si ne vaitam curand de dureri de spate si de umeri.

Efectele acestea, care devin din ce in ce mai grave in timp, sunt ca urmare a neutilizarii sistemului muscular la parametrii lui normali. Spre deosebire de motorul unei masini care se uzeaza pe masura ce este utilizat, sistemul nostru muscular este exact invers: "rugineste" daca nu este folosit indeajuns.

Cand stam mai mult pe loc simtim nevoia sa ne intindem. Este un gest reflex, caci fiecare muschi are nevoie de un minim de miscare pentru a nu "uita" la ce foloseste. Stretchingul este un complex de exercitii fizice usoare, care aduna miscarile –“intinderi”- pe care organismul le face in mod inconstient pentru a proteja musculatura. Oricine poate practica acest gen foarte placut si usor de miscare, fara a avea nevoie de aparate sau conditii deosebite!  

Trebuie sa ai doar putina vointa, sa-ti doresti sa-ti pastrezi conditia fizica, mobilitatea si sanatatea, tinand cont de cateva principii esentiale:

- Primul principiu este practicarea “stretching-ului” in limita confortului, fara a simti durere.
- Un al doilea principiu este relaxarea. Este aproape imposibil sa realizezi intinderi eficiente, atunci cand esti tensionat, iar o sesiune incordata poate creste riscul unor rupturi musculare.
- Incalzirea. Este periculos sa faci intinderi fara incalzire, cu un muschi “rece”. Dupa incalzire, temperatura corpului creste si muschii devin extensibili.
- Miscari lente. Miscarile rapide si bruste cauzeaza contractia muschiului.
- Pauza de 10 – 30 de secunde in pozitia de intindere maxima. Spuneam ca nu este necesar si nici recomandat stretching-ul dincolo de punctul de confort, dar este importanta mentinerea pozitiilor suficient de mult, pentru ca muschii sa realizeze adaptarea dorita. Cercetarile indica faptul ca beneficiile maxime se obtin intre 10-30 de secunde.

Daca se tine cont de toate aceste sfaturi si se executa corect exercitiile de intindere a musculaturii in ritm lent si cu sincronizarea respiratiei, strechingul este extrem de eficient si nu solicita inutil musculatura. Acest gen de activitate este recomandata si persoanelor mai firave, precum varstinicii!

Beneficii

Cum preintampina miscarea producerea bolilor cardiovasculare?

Studii desfasurate in ultimii 40 de ani au stabilit mecanismele stiintifice prin care exercitiile fizice intervin in prevenirea afectiunilor inimii si ale vaselor sanguine si au confirmat practica milenara a medicinii. Astfel:

 
• exercitiile fizice regulate de tip aerob (adica acelea care cresc semnificativ alura batailor inimii si frecventa respiratiei) reduc riscul bolilor de inima prin cresterea capacitatii functionale a cordului si anume:
- scazand nevoile in oxigen ale muschiului cardiac;
- crescand tonusul acestui muschi;
- stimuland circulatia generala a sangelui, inclusiv a inimii, prin cresterea tonusului si al altor muschi;
 
• exercitiile fizice de tip aerob duc la scaderea colesterolului, a trigliceridelor si a lipoproteinelor de joasa densitate (LDL), crescand in schimb lipoproteinele “bune” de densitate inalta (LDH). Acest lucru previne formarea in interiorul arterelor a placilor de aterom si implicit riscul de ingustare si astupare a acestora. Se preintampina astfel: 
- aparitia arteritelor la nivelul circulatiei sanguine generale;
- insuficienta coronara cronica, crizele de angina pectorala si infarctul miocardic -  boli ale arterelor coronare;
- accidentele vasculare acute de tip hemoragie cerebrala cu paralizia a jumatate din corp si pericol consecutiv si de moarte localizat la nivelul arterelor cerebrale;
 
exercitiile fizice previn totodata hipertensiunea arteriala  si complicatiile ei (scleroza renala cu uremie consecutiva si accidentele vasculare cerebrale) prin scaderea riscului de dezvoltare a placilor de aterom si a sclerozei peretilor vasculari, cat si prin tonifierea musculaturii acestor pereti;
 
exercitiile fizice impiedica instalarea diabetului prin reglarea metabolismului celular al insulinei.
top

Postat in :

Miscare

Data:

19-03-2013

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza