Exercitiul fizic - antidotul bolilor cardiovasculare

EXERCITIUL FIZIC - ANTIDOTUL BOLILOR CARDIOVASCULARE

Inca de pe vremea lui Hipocrate se stie ca exercitiul fizic - miscarea - reprezinta o arma de prevenire a multor boli, pe cand lipsa de miscare - sedentarismul - este o "poarta" deschisa pentru aparitia acestora. Dintre toate afectiunile - cel mai mult beneficiaza de pe urma actiunii profilactice a practicarii exercitiilor fizice - bolile de inima si ale vaselor sanguine.

  • Sport

Studii medicale au concluzionat ca cei care fac exercitii fizice moderate cam 20 de minute zilnic au, fata de sedentari, un risc al decesului cardiovascular redus cu 30%. Pacientii care au fost diagnosticati cu afectiuni cardiovasculare sau cu predispozitie de acest gen, din dorinta de a se proteja cat mai mult, au tendinta de a face putina miscare, de a se odihni cat mai mult si devin asadar in scurt timp sedentari. Este adevarat ca la o varsta ceva mai inaintata sunt contraindicate exercitiile de viteza sau forta, exercitii dure cu pozitia capului in jos, sau orice alte sporturi care intensifica prea mult activitatea cardiovasculara si prezinta risc. Dar lipsa exercitiului fizic este aproape la fel de periculoasa.

Mersul, alergarile usoare, exercitiile de respiratie, de relaxare musculara si nervoasa sunt excelente pentru a intretine in limite normale functionale intregul organism. Astfel de activitati zilnice, nu mai mult de 15-20 de minute odata, inseamna aproape medicamentul ideal pentru pacienti. Este extrem de importanta respiratia si starea de relaxare in timpul si dupa fiecare sedinta, mentinerea pulsului la 100-110 batai pe minut si mai ales oprirea in cazul in care se constata cel mai mic disconfort. Rezultatul va fi imbunatatirea calitatii vietii si o stare de spirit excelenta la orice varsta.

Beneficii

Cum preintampina miscarea producerea bolilor cardiovasculare?

Studii desfasurate in ultimii 40 de ani au stabilit mecanismele stiintifice prin care exercitiile fizice intervin in prevenirea afectiunilor inimii si ale vaselor sanguine si au confirmat practica milenara a medicinii. Astfel:

• exercitiile fizice regulate de tip aerob (adica acelea care cresc semnificativ ritmul batailor inimii si frecventa respiratiei) reduc riscul bolilor de inima prin cresterea capacitatii functionale a cordului si anume:
- scazand nevoile in oxigen ale muschiului cardiac;
- crescand tonusul acestui muschi;
- stimuland circulatia generala a sangelui, inclusiv a inimii, prin cresterea tonusului si al altor muschi.

• exercitiile fizice de tip aerob duc la scaderea colesterolului, a trigliceridelor si a lipoproteinelor de joasa densitate (LDL), crescand in schimb lipoproteinele “bune” de densitate inalta (LDH). Acest lucru previne formarea in interiorul arterelor a placilor de aterom si implicit riscul de ingustare si astupare a acestora. Se preintampina astfel:
- aparitia arteritelor la nivelul circulatiei sanguine generale;
- insuficienta coronara cronica, crizele de angina pectorala si infarctul miocardic -  boli ale arterelor coronare; 
- accidentele vasculare acute de tip hemoragie cerebrala cu paralizia a jumatate din corp si pericol consecutiv si de moarte localizat la nivelul arterelor cerebrale.

• exercitiile fizice previn totodata hipertensiunea arteriala si complicatiile ei (scleroza renala cu uremie consecutiva si accidentele vasculare cerebrale) prin scaderea riscului de dezvoltare a placilor de aterom si a sclerozei peretilor vasculari, cat si prin tonifierea musculaturii acestor pereti.

• exercitiile fizice impiedica instalarea diabetului prin reglarea metabolismului celular al insulinei.

Intensitatea exercitiilor

Cum trebuie sa fie exercitiile fizice recomandabile pentru prevenirea afectiunilor cardiovasculare?
• sa aiba o anume intensitate pentru a imbunatati consumul de oxigen al celulelor, inclusiv al inimii. Deci trebuie sa fie aerobe.
• sa aiba o durata de  cel putin 20 sau 30 de minute.
• sa fie efectuate cu o anumita ritmicitate: fie 30 de minute de 3 ori pe saptamana, fie 20 de minute de 5 - 6 ori saptamanal.
• exercitiile fizice, pentru a fi aerobe, trebuie sa fie executate fara pauze, fie obligatoriu continue pe parcursul celor 20 sau 30 de minute minimum fara pauze.


Review-uri

Review-uri

Fii primul care posteaza un review pentru acest articol.

Adauga un review

Co si o tomto článku myslíte vy?

1-5

1 2 3 4 5




Ne rezervam dreptul de a sterge comentariile nepotrivite!