•  

Ce este mindfulness-ul

Ce este mindfulness-ul

O noua tehnica de relaxare si destresare este cel mai nou subiect in momentul de fata in domeniul sanatatii mentale: mindfulness-ul.

 

Aceasta tehnica are ca scop reducerea anxietatii, stresului si depresiei. Ea insa nu te scapa de tendinta de a te stresa, ci doar de a reduce efectele stresului odata ce acestea se manifesta. 

 

In ce consta mindfulness-ul?

 

Mindfulness-ul este un antrenament integrator pentru minte si corp care ajuta oamenii sa isi schimbe modul in care gandesc sau simt fata de experientele prin care trec. Tehnicile folosite de mindfulness sunt meditatia, respiratia si yoga. Prin antrenament, oamenii constientizeaza mai bine ceea ce simt si gandesc, dar si senzatiile traite in fiecare moment.  Aceasta "plinatate a mintii" te ajuta sa iti maresti atentia, concentrarea si sa iti imbunatatesti relatiile cu persoanele din jur si cu tine insuti la orice varsta. Cel mai important aspect al mindfulness-ului este ca un numar din ce in ce mai mare de studii arata ca acesta ne poate ajuta sa ne vindecam corpul si mintea. Definitia mindfulness-ului se refera la indreptarea intentionata si necritica asupra starii noastre interne, trairii in prezent a tuturor emotiilor, sentimentelor si senzatiilor care ne incearca.

 

Beneficii pentru sanatate

 

Pe langa starea de bine mentala si fizica la care contribuie, mindfulness-ul ajuta si la reducerea tensiunii arteriale, un sindrom in stransa legatura cu stresul. Un studiu publicat in 2013 in S.U.A. ne spune ca barbatii si femeile care apelau la o terapie bazata pe reducerea stresului prin mindfulness inregistrau o scadere in presiunea arteriala fata de subiectii care nu primeau nicio forma de tratament.  Din cei 56 de pacienti care au participat si ale caror rezultate initiale era la granita hipertensiunii , cei care au practicat mindfulness-ul au avut o scadere de 5 mmHg la presiunea arteriala, in timp ce pacientii care au primit sfaturi de lifestyle si terapie de relaxare musculara au avut o descrestere de doar 1 mmHg a presiunii arteriale.

 

Terapia de comportament cognitiv bazata pe mindfulness

 

Popularitatea mindfulness-ul este in continua crestere in Tarile de Vest, fiind inclusa de Serviciul National de Sanatate din Marea Britanie in lista sa de tratamente recomandate pacientilor. Originile acestei tehnici insa pornesc din Orient unde se practica aceasta tehnica in traditiile vechi de meditatie si reflectarea asupra propriei persoane.

 

Profesorul Mark Williams de Psihologie Clinica la Universitatea Oxford a dezvoltat terapia de comportament cognitiv bazata pe mindfulness. Acesta explica provenienta cuvantului mindfulness, o traducere a cuvantului „sati” din limba Pali, folosita in textele vechi budiste insemnand constientizare. Cuvantul se refera la memorie, dar nu la sensul de aminitire, ci la cel de indentificare de sine, asa cum motivam alte persoane „sa-si aminteasca cine sunt”. In esenta, mindfulness-ul se refera la exact opusul a avea o minte incarcata. Tehnicile de respiratie si meditatie sunt folosite pentru a te ajuta sa te concentrezi exact pe momentul in care te afli si sa devii constient de gandurile si emotiile care iti trec prin minte.

 

Elementele practicarii mindfulness-ului

 

Un alt element important al practicarii mindfulness-ului pe langa respiratie, yoga si meditatie, il reprezinta tehnica "scanarii corporale". Aceasta se refera la angajare si desprindere fata de senzatiile din fiecare parte a corpului. Unii pshihologi considera aceasta tehnica ca fiind o unealta foarte puternica pentru sanatatea noastra mentala.  Uneori ne putem bloca in propriile ganduri si ne lasam acaparati de stres intr-o spirala descendenta, iar concentrarea asupra corpului nostru ne poate aduce din nou in momentul in care ne aflam, departe de alte distractii. In acest caz mindfulness-ul se prezinta sub forma de concentrare, nu neaparat meditatie.

 

Efectul placebo al mindfulness-ului

 

Mintea umana este foarte puternica, iar mindfulness-ul de multe ori s-a doivedit la fel de eficient ca o terapie pe baza de medicamente. Studiile ne arata si faptul ca terapiile cu medicamente au un efect placebo foarte mare, acesta manifestandu-se in aprox. 80% dintre cazuri. Prin practicarea mindfulness-ului iti poti calma mintea, poti sa o conduci si sa o indrepti catre directia pe care ti-o doresti. Atunci cand mintea devine agitata si negativista, prin rabdare si blandete fata de sine, o vei ajuta sa se calmeze, si in cel mai bun caz, sa devina fericita.

 

Terapia cu ajutorul mindfulness-ului este folosita atat pentru copii cat si pentru adulti pentru a-i ajuta se depaseasca depresia si anxietatea. Aceasta difera de meditatia propriu zisa deoarece ultima presupune concentrare singulara pe propriile ganduri. Mindfulness-ul se refera la a observa tot ce este in jurul rau, dar si ceea ce face parte din tine, permitand mediului inconjurator sa patrunda in constientul tau.

 

Desi poate parea imposibil sa ne concentram pe un singur lucru avand in vedere ca suntem obisnuiti cu notiunea de multi-tasking, iar programul nostru este intotdeauna incarcat, acest lucru nu este imposibil. Este vorba de o capacitate ce poate fi educata prin efort si dedicare personala. Deci, cand incepi sa practici mindfulness-ul?

 

Sursa imagine: lifereadyphysio.com.au

Postat in :

Relaxare si echilibru

Data:

03-06-2015

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza