•  

Obezitatea la copii

Obezitatea la copii

Introducere

Obezitatea in general si a copilului in special, a devenit una dintre preocuparile majore ale lumii medicale. Putand avea cauze numeroase, fiind provocata de factori genetici, biologici, comportamentali si culturali, obezitatea copilului influenteaza starea de sanatate a viitorului adult si integrarea sa in societate.

In lume, exista 22 de milioane de copii obezi cu varsta sub cinci ani, iar obezitatea infantila tinde sa ia proportii alarmante in Uniunea Europeana, unde 14 milioane de copii sunt supraponderali si numarul acestora creste anual cu 400.000.

Obezitatea inseamna o valoare a greutatii peste cea normala si se masoara in mod stiintific prin indicele de masa corporala BMI, un raport intre greutatea copilului (kg) si inaltimea lui la patrat (m2). Medicul pediatru poate calcula valoarea BMI si poate incadra copilul in categoriile supraponderal sau obez.

Diagnosticare

In afara de greutatea peste medie a copiilor, mai exista si alte cateva semne care pot atrage atentia asupra copilului obez: oboseala, durerile de spate si de cap, problemele articulare si tulburarile de somn, scaderea performantelor scolare, dificultatile emotionale si cele de integrare in colectivitate. Exista cateva perioade pe parcursul copilariei cand suntem expusi riscului de a deveni obezi: primele luni de viata, perioada de prescolar mare (patru - cinci ani) si perioada adolescentei.

In perioada de sugar, poate exista tendinta de alimentare excesiva a copilului din dorinta mamei de a-i opri plansul. Astfel, cresterea numarului de mese, concentrarea laptelui prin nerespectarea formulei de preparare sau diversificarea timpurie (inainte de cinci - sase luni) si cu produse necorespunzatoare pot pune bazele obezitatii.
 
Mai tarziu, in perioada gradinitei sau la debutul scolii, copii au tendinta sa “faca mofturi”, iar cei din jur incearca sa suplineasca lipsurile din alimentatie sau sa potoleasca micile suparari cu dulciuri si cu fainoase. Tendinta la sedentarism, petrecerea timpului liber in fata televizorului conduc si ele spre obezitate. 
 
Perioada adolescentei cu program scolar incarcat, fara miscare fizica, cu lungi perioade petrecute in fata calculatorului, fara obisnuinta de a lua mese regulate si cu inclinatia spre alimentatia fast-food poate fi si ea un moment prielnic pentru instalarea obezitatii. In acest moment al copilariei, implicatiile nu sunt numai asupra sanatatii, ci si asupra integrarii sociale, putand favoriza izolarea adolescentului si depresia.
top

Complicatii

La copii, pe termen lung, obezitatatea conduce la probleme serioase, cauzatoare de afectiuni ce schimba intreg stilul de viata al viitorului adult:

• pancreatita si probleme ale ficatului;
• probleme ortopedice (legate de structura labei piciorului);
• probleme respiratorii cum ar fi obturarea cailor respiratorii superioare, ceea ce conduce la apnee (pauze respiratorii repetate si frecvente in timpul somnului);
reflux esofagian, calculi biliari si alte disfunctii ale stomacului;
• disfunctii in alimentatie, cum ar fi bulimia.
top

Preventie

Obezitatea infantila in crestere conduce la boli cronice, care pana nu demult erau caracteristice adultilor, de aceea se impun masuri rapide, constante si pe termen lung. Pentru copii, cel mai important in privinta stilului de viata este cel oferit de parinti, de aceea, din pacate, copiii care traiesc in familii cu parinti sau alti apropiati obezi au sanse mai mari sa devina obezi.

In aceasa directie, Organizatia Mondiala a Sanatatii are cateva recomandari pentru a preveni aparitia obezitatii la copilul predispus sau pentru progresia acesteia:

Alimentatia fast-food si consumul de sucuri acidulate
Calitatea caloriilor este esentiala pentru o alimentatie sanatoasa, de aceea conteaza enorm din ce fel de alimente provin ele. Sucurile si alimentele fast-food sunt delicioase, insa dezechilibrate din punct de vedere nutritional si cu foarte multe calorii “oarbe”, care nu aduc nimic bun organismului. Paradoxal, noi adultii, mancam fara sa ne hranim, ne lasam influentati de calitatea senzoriala (gust, aspect, suculenta etc.) si nu de cea biologica a alimentelor, iar acest lucru il transmitem desigur si copiilor nostri. 

Scaderea numarului de calorii la o masa
Primul obiectiv este aducerea copilului la o greutate cat mai apropiata de cea normala, iar acest lucru se realizeaza treptat. Micsorarea treptata a portiilor pregateste copilul fizic si psihic pentru etapa scaderii ponderale, in care trebuie sa se reduca numarul de calorii consumate sub forma de alimente solide si lichide. Cele mai bune rezultate se obtin desigur atunci cand alimentatia si miscarea merg mana in mana. 

NU fortati copilul sa “curate” farfuria
Aceasta atitudine poate cultiva un obicei nesanatos pe mai tarziu, mancatul emotional. Copilul, pentru a se simti iubit si apreciat, mananca tot din farfurie, pentru a obtine recompensa, ceea ce isi doreste. Este o concluzie emotionala si nu una cognitiva, care poate controla viata viitorului adult. 

Exercitiul fizic liber sau in cadru organizat
Dans, judo, fotbal, tenis, o plimbare cu rolele sau cu bicicleta - astazi avem la indemana atatea optiuni de unde sa alegem, important este sa ne dorim. Practicarea constanta a unei activitati fizice, mai ales intr-un cadru organizat, il va ajuta pe copil nu doar sa-si tina greutatea sub control si buna dispozitie la cote maxime (prin stimularea secretiei de endorfina si de serotonina - hormonii fericirii), ci va contribui si la disciplinarea lui, la dezvoltarea abilitatilor sale motorii si psihice, dar si a celor de relationare. In plus, o iesire in familie cu bicicleta in parc aduce intotdeauna pe langa beneficiile miscarii si timp de calitate petrecut impreuna. 

Timpul petrecut in fata calculatorului si a televizorului
Studiile arata ca unu din sapte copii din UE sunt supraponderali sau obezi, in Romania doar 19% dintre romani fac miscare in mod regulat versus media europeana de 27%, iar calculatorul este pentru multi copii, cea mai atractiva modalitate de petrecere a timpului liber, in lipsa unei alternative oferite de parinti. 

Starniti interesul pentru alimentatia sanatoasa
Incurajati copiii sa discute despre alimentatia sanatoasa si invatati-i principiile unui stil de viata sanatos, folosind din nou puterea exemplului personal. Construiti impreuna meniul pentru cateva zile, avand la baza piramida alimentatiei sanatoase. Dati copilului ocazia sa isi foloseasca imaginatia, gatind impreuna. Nu uitati: un aspect placut al alimentelor de regim va ajuta sa-i convingeti mai usor sa le manance.

Respectati un program echilibrat de somn
Potrivit unui studiu recent realizat de specialistii americani, lipsa de odihna duce la cresterea productiei de grelina, dar si la diminuarea leptinei, cei doi hormoni care reglementeaza senzatia de foame. Pentru a obtine un somn odihnitor, de calitate, expertii recomanda copiiilor pana la zece ore de somn.

Doar respectand aceste “reguli” de viata, avem sansa de a evita instalarea obezitatii si complicatiile acesteia in viata de adult.

Dr. Raluca Ghionaru
Medic primar M.F.

 

top

Postat in :

Copii Endocrine metabolism si nutritie

Data:

16-03-2013

Taguri:

obezitatea infantila, starea de sanatate, indicele de masa corporala, supraponderal, sugar, scaderea performantelor scolare, oboseala, durerile de spate, diversificarea, dulciuri, fainoase, sedentarism, fast-food, depresia, diabet, cardiopatie, pancreatita, apnee, reflux esofagian, calculi biliari, bulimia, alimentatie sanatoasa, mancatul emotional, hormonii fericirii, calculatorul, somn odihnitor

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza