Alimentatia in sarcina

ALIMENTATIA IN SARCINA

  • Mama si copilul

Studiile clinice demonstreaza ca alimentatia in timpul sarcinii influenteaza atat dezvoltarea normala a fatului cat si sanatatea imediata a nou nascutului precum si mortalitatea si morbiditatea in viata de adult. De asemeni, o alimentatie corespunzatoare in timpul sarcinii are beneficii semnificative asupra sanatatii mamei. Greutatea mica a gravidei, crestere ponderala necorespunzatoare si deficitul de aport caloric si proteic sunt factori de risc asociati cu nasterea prematura sau cu greutatea mica la nastere. Totodata, greutatea mica la nastere este asociata cu mortalitate crescuta perinatala, dezvoltare neurologica precara si retard mental. Recomandarile actuale in ceea ce priveste alimentatia in timpul sarcinii evidentiaza importanta unei cresteri ponderale corecte precum si a unui aport adecvat de calorii, proteine, vitamine, minerale.

Recomandarile de energie si de proteine

Rata metabolismului bazal creste cu aproximativ 5 % in timpul primului trimestru de sarcina , cu 10 % in al doilea trimestru si cu 25 % in ultimul trimestru. Totusi, nevoile energetice cresc in cazul unei cresteri ponderale excesive . Calculand consumul energetic zilnic, avand in vedere si activitatea fizica zilnica, energia utilizata pentru dezvoltarea fetala, nu este recomandata o crestere a necesarului energetic in primul trimestru, in al doilea semestru este necesara o crestere a necesarului caloric de aproximativ 350 kcal pe zi iar in ultimul trimestru se recomanda o crestere de 450 kcal zilnic.

Ratia zilnica de proteine recomandata in dieta unei femei negravide este de aproximativ 0,8 g/kg corp.     In cadrul unei femei gravide , nu este recomandata o crestere a cantitatii de proteine in primul trimestru. In trimestrele doi si trei,  ratia de proteine creste cu aproximativ 25 grame zilnic, adica ajunge la aproximativ 1,1 g/ kg corp /zi. Cresterea cantitatii de proteine din alimentatie corespunde nevoilor crescute din ultimele trimestre asociate cu depozitarea proteinelor in tesuturile noi materne si fetale.

Castigul ponderal matern   

Se cunoaste deja ca cresterea excesiva in greutate in timpul sarcinii este factor de risc pentru eclampsie si preeclampsie. Odata cu cresterea incidentei obezitatii a devenit mult mai importanta educatia mamelor pentru o alimentatie sanatoasa chiar si inainte ca sarcina sa fie planificata. Totodata, restrictia cresterii in greutate inainte si in timpul sarcinii se asociaza cu greutate mica la nastere si cu risc crescut de mortalitate perinatala.

Castigul ponderal matern mediu este de 10-12 kg. Rata de crestere in greutate nu este constanta pe parcursul sarcinii, astfel : in primul trimestru gravida ia in greutate cam 2 kg, iar in ultimele 2 trimestre aproximativ 0,4 kg pe saptamana. Femeile supraponderale sau obeze nu trebuie sa tina dieta de slabit in timpul sarcinii, dar trebuie sa aiba o crestere in greutate de 7-11,5 kg. In cazul sarcinilor gemelare, se recomanda o crestere in greutate de 16-20,5 kg, daca inainte de sarcina gravida era normoponderala. Femeile care au tripleti ar trebui sa aiba un surplus ponderal de inca 4,5 kg. Recomandarile cresterii ponderale (conform Institutului de Medicina , Academia Nationala a Stiintelor, SUA, 2009)  in functie de indicele de masa corporala sunt urmatoarele:

IMC  inainte de sarcina

Castig ponderal recomandat (kg)

Subponderala IMC < 18,5

12- 18

Normoponderala IMC 18,5 -24, 9

11-15

Supraponderala IMC >25

7-11

Obezitate IMC ≥30

5-9

Necesarul anumitor nutrienti in sarcina

Fierul

Necesarul de fier creste semnificativ in timpul sarcinii deoarece schimbarile hematologice din timpul sarcinii modifica homeostazia fierului. Volumul hematiilor din sangele matern creste cu 20-30 % astfel incat un surplus 500mg de fier sunt aduse  la maduva osoaoa pentru eritropoieza. Surplusul de fier este utilizat atat in timpul nasterii precum si ulterior in perioada lauziei pentru refacerea volumului sanguin matern. Media necesarului de fier este de 22mg/zi. Numai 10 % din fier este absorbit inainte de sarcina si in primul trimestru, urmand ca in trimestrele doi si trei absorbtia sa creasca la 20 %. De obicei necesarul de fier nu este complet acoperit din alimente si trebuie utilizate suplimente de fier. Pacientele care au anemie trebuie investigate pentru a depista cauza, si daca au anemie feripriva trebuie sa urmeze tratament cu 60- 120 mg fier zilnic. Cele mai utilizate suplimente cu fier contin 45-60 mg fier elemental pe tableta. 320 mg de sulfat ferios contin 64 mg de fier elemental. Se recomanda ca supliemtele cu fier sa fie administrate dupa mesele principale deoarce pot da reactii adverse gastrointestinale  din care cele mai frecvente sunt greata, pirozis, crampe abdominale, diaree sau constipatie. De asemeni de mentionat ca antiacidele interfera cu absorbtia suplimentelor cu fier deci se recomanda evitarea asocierii celor doua clase de medicamente. Dintre alimentele bogate in fier amintim ficatul de porc, de pui, spanacul, galbenusul de ou, cereale.

 

Acidul folic

Deficitul de acid folic este cel mai frecvent deficit in timpul sarcinii. Nevoile de acid folic sunt crescute datorita cresterii eritropoiezei materne. De asemeni, acidul folic este util in sinteza de ADN si in formarea de tesuturi noi materne si fetale.

Cea mai inportanta manifestare a deficitului de acid folic este anemia megaloblastica. Sindromul Down, defecte congenitale ale inimii, nastere prematura, preeclampsie sunt alte posibile afectiuni determinate de deficitul de acid folic. Date oferite de studii releva ca deficitul de acid folic in perioada de preconceptie si in prima luna de sarcina sunt asociate cu suferinte fetale date de deficite de tub neural –anencefalie si spina bifida . Necesarul zilnic recomandat de acid folic este de 600 micrograme- din care doar o treime provine din alimentatie, restul din suplimente nutritive. Astfel, se recomanda suplimentarea dietei cu 400 micrograme de acid folic zilnic, inca din perioada de preconceptie- daca se poate intui sau din prima zi de sarcina confirmata.  Dintre sursele alimentare de acid folic amintim legumele verzi, sucul de portocale, cereale, ciuperci, rinichi, ficat. Radacinoasele, ouale si majoritatea lactatelor sunt alimente cu continut redus de acid folic. Trebuie amintit ca acidul folic din alimente este influentat de modul de preparare si pastrare : astfel, fierberea si conservarea distrug acidul folic.

Calciu, fosfor, zinc si vitamina D

Cresterea necesarului de calciu este mai importanta in ultimul trimestru cand fatul consuma aproximativ 300mg /zi, ajungand la un total de 25-30 g pe tot parcursul sarcinii. Spre deosebire de depozitele materne de fier, care sunt in cantitate redusa, depozitele de calciu sunt mari, cele 30 grame necesare in timpul sarcinii reprezentand aproximativ 2,5 % din depozitele de calciu. De aceea, cantitatile recomandate de calciu in perioada sarcinii raman nemodificate fata de cantitatile recomandate in dieta unei femei care nu este gravida. Necesarul zilnic recomandat de calciu este de aproximativ 1000mg peste 19 ani si 1300mg sub 19 ani. Un necesar adecvat de calciu este obtinut prin o dieta care contine lactate, cereale, suc de portocale. In anumite situatii ( tari subdezvoltate) se recomanda administrarea de suplimente cu calciu : carbonat, citrat, gluconat de calciu (de exemplu, o tableta de 500 mg de carbonat de calciu contine 200 mg calciu elemental).

La fel ca in cazul calciului, necesarul de zinc in sarcina reprezinta o mica parte din depozitele existente in organism. Necesarul zilnic de zinc este de 8mg zilnic inainte de sarcina , iar in timpul sarcinii este de aproximativ 11 mg, nevoile fiind preponderend crescute in ultimul trimestru. Dintre sursele cele mai importante de zinc amintim carnea de porc, vita, miel dar si legumele, alunele, untul de arahide.

Vitamina D are o importanta crescuta in metabolismul fosforului si calciului , crescand absorbtia  din intenstinul subtire si potentand resorbtia osoasa indusa de parathormon. Deficitul franc de vitamina D este rar si suplimentarea cu vitamina D in sarcina nu se recomanda. Vitamina D se gaseste destul de rar in alimente – de obicei in carnea de peste gras, in ficatul de cod, galbenus de ou. Prin expunerea la lumina soarelui se sintetizeaza o cantitate suficienta pentru buna functionare a organismului. Doza zilnica recomandata de vitamina D este 400 UI.

Alimente si bauturi de evitat in timpul sarcinii

Bauturile alcoolice sunt interzise pe perioada sarcinii. De asemeni sunt de evitat produsele asa-zise naturale, din diferite ierburi sau suplimente alimentare de provenienta incerta. Pentru orice supliment sau bautura pe care gravida doreste sa o consume, trebuie intrebat medicul curant.

Desi unii medici nu interzic consumul de cafea sau produse cofeinizate, se stie ca cofeina a fost asociata cu risc de nastere prematura astfel incat este recomandat sa se evite consumul de cafea sau bauturi ce contin cofeina – daca totusi nu se poate renunta la cafea , se accepta o cafea pe zi.

De asemeni sunt de evitat toxiinfectiile alimentare care se pot manifesta cu greata, dureri abdominale, diaree sau chiar febra. Acestea pot fi periculoase pentru fat –pot cauza malformatii congenitale sau avort spontan. Printre alimentele de evitat amintim: branzeturi moi , nepasteurizate ( de multe ori promovate ca " proaspat " ), cum ar fi feta , capra , Brie , Camembert , si branza albastra , lapte  de provenienta incerta ,oua crude sau alimente care contin oua crude , inclusiv spuma si tiramisu,carne cruda sau insuficient preparata , peste , crustacee sau produse decarne procesate , cum ar fi hot-dog si mezeluri ( acestea ar trebui sa fie bine fierte ). Dintre preparatele de peste se recomanda evitarea pestilor rapitori, deoarece acestia au o cantitate crescuta de mercur ( inclusiv rechin , peste-spada ). 

Pentru detalii suplimentare consultati medicul sau profesionistii dein cadrul farmaciilor Help Net care va asteapta pentru a va ajuta la mentinerea starii de bine.

 

Dr Dascalescu Oana


Pareri

Pareri

Fii primul care posteaza un review pentru acest articol.

Adauga o parere

Co si o tomto článku myslíte vy?

1-5

1 2 3 4 5




Ne rezervam dreptul de a sterge comentariile nepotrivite!