•  

ADHD sau deficit atentional cu sau fara tulburare hiperkinetica

ADHD sau deficit atentional cu sau fara tulburare hiperkinetica

Introducere

ADHD este o problema cunoscuta demult, dar denumita abia de curand, cand frecventa  ei a inceput sa creasca semnificativ. E o problema a copilului, a adolescentului si a adultului.  


Dincolo de deficitul de atentie, de impulsivitate si hiperkinezie (miscare exagerata in contexte in care e de asteptat sa stea asezat), ADHD inseamna afectarea functiilor executive ale creierului, adica a abilitații de a invata, de a folosi lucrurile invatate atunci cand are nevoie de ele, de a lua decizii, de a duce la bun sfarsit si in timp util sarcinile zilnice (lectii, activitatile casnice, sarcinile de serviciu etc.), de a face proiecte de viitor si de a le duce la indeplinire, de a-si face prieteni si de a mentine relatii stabile etc.

Pentru copii, cel mai frecvent, se vede in abilitatea de a se descurca la scoala, a-si face temele, a-si face prieteni, a-si controla emotiile si reactiile comportamentale, a avea rabdare etc. Este vorba de un nivel de atentie, miscare si impulsivitate anormale pentru varsta.  

In spatele ADHD se afla o intarziere in maturarea zonelor din creier care controleaza atentia, nevoia de miscare si impulsivitatea, ceea ce inseamna ca in zonele respective nu se sintetizeaza in cantitate suficienta substantele care asigura comunicarea intre neuroni. Aceasta problema justifica si tratamentul dezvoltat pentru ADHD care ii spune creierului sa produca mai multa substanta pentru ca e insuficienta. 

Modalitati de manifestare

 

Copilului ii e dificil sa se tina dupa dictare, sa scrie pe caiet in acelasi timp cu Doamna pe tabla, greseste din neatentie atunci cand are teme individuale: dictari, teste, ii e greu sa intre intr-o sarcina imediat ce pauza s-a terminat, se repede sa rezolve sarcina, sa raspunda fara sa astepte randul, se descurca mai bine cand e ascultat decat in scris, desi uneori pare ca uita, se blocheaza cand trebuie sa raspunda chiar daca stia lectia foarte bine, nu poate accesa informatia atunci cand are nevoie de ea.

De asemenea, ii e greu sa stea in banca nemiscat, uneori se ridica din banca in timpul orei si se plimba prin clasa sau iese din clasa fara permisiune, se plictiseste repede, e foarte usor distras de cel mai mic zgomot din jur: un pix deschis de un coleg, o caiet cazut pe jos, o foiala a altui coleg etc.

Iese din sarcina si ii e foarte greu sa mai reia de unde a ramas. De aceea e foarte important sa fie asezat in clasa in prima banca, pe randul din mijloc, adica langa Doamna, pentru a  scadea numarul de stimuli care il pot disturba. Prezenta adultului, doar, si atingerea usoara pe umar sau pe mana, il ajuta pe copil sa se concentreze si sa revina in sarcina.

La fel se intampla si acasa unde parintii observa ca doar prezenta lor poate sa-i ajute,uneori, sa se ”adune” si sa-si faca lectiile mai usor. In general, lectiile dureaza foarte mult, ore intregi, spre disperarea parintilor si a copiilor.

Copiii ar face orice sa nu mai faca lectii, amana mult inceperea lor si se ”intind” pana seara tarziu, frecvent plecand cu lectiile nefacute. De multe ori sunt usor de enervat, iar colegii sesizeaza acest lucru si ii provoaca. Le ”sare mustarul ”repede, dar la fel de repede le trece.

Astfel copiii cu ADHD ajung ”tapul ispasitor” al clasei, desi ei sunt frecvent victime, adultii nu vad ca ei sunt jigniti, provocati,”întarâtați” de colegii care nu se vad. Ce se vede in afara sunt doar copiii care isi bat colegii, care ”raspund”, care deranjeaza clasa pentru ca tipa, vorbesc in timpul orei neintrebati. In final, sunt dati afara din clasa si din scoala, din gradinita. Colegii si adultii ajung sa ii marginalizeze. Ei nu au prieteni si devin foarte tristi.

Un Domn invatator mi-a relatat o poveste incredibila: in contextul unui conflict in pauza, cand cativa copii au dat jos o draperie si Doamna Directoare a intrebat cine a fost de vina, toti copii implicati au dat vina pe copilul cu ADHD plecat de 1 an din scoala.
top

Tratament

 

Copii cu ADHD sunt foarte destepti, dar invata sub nivelul lor intelectual din pricina dificultatilor de concentrare si organizare a informatiilor. Par uituci si dezorganizati, imprastiati. Uneori au doar deficit atentional si nu deranjeaza pe nimeni, sunt doar mai lenti la invatat. Ceea ce le place le aduce, insa, performanta, indiferent ca e vorba de pian, matematica, tenis, geografie, chitara,fotbal, pictura etc.
 
Trebuie stiut ca tratamentul in ADHD inseamna nu numai medicatia care ajuta creierul sa produca substantele necesare comunicarii intre neuroni ci si terapia specifica ADHD care ii invata pe parinti si pe invatatori,educatori cum sa il ajute pe copil.

Cu cat e mai devreme interventia (de la gradinita), cu atat viitorul copilului va fi mai bun, va putea fi premiantul clasei.

Netratat, ADHD are un prognostic prost: copilul va abandona scoala, se va alatura grupului de delicventi, va incepe devreme abuzul de drog si comportamentul sexual promiscuu, nu va avea relatii stabile si nici slujbe stabile.
 
Dr. Madalina Potoroaca
Medic specialist in psihiatria copilului si adolescentului 
Centrul Medical Ioana.

 

top

Postat in :

Sanatate psihomentala

Data:

01-04-2013

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza