•  

Tot ce trebuie sa stii despre insomnie

Tot ce trebuie sa stii despre insomnie

Cand nu te odihnesti suficient, lucrurile se schimba: memoria ta pare incetosata, nu te poti concentra, devii iritat, tensionat si anxios. In plus, esti obosit. De fapt, atunci cand suferi de insomnie, nu dormi corespunzator, dar nici nu esti treaz cu adevarat.

 

Adultii au nevoie in medie intre 7 si 9 ore de somn pe noapte. Tulburarea de somn este una dintre cele mai intalnite probleme de sanatate la acestia, care recunosc ca nu se odihnesc suficient in fiecare seara din cauza anumitor probleme legate de somn.

 

 

Insomnia, care in limba latina inseamna “fara somn”, include nu doar dificultatea de a adormi, ci problema de avea un somn neintrerupt. Persoanele care sufera de insomnie au un somn de o calitate inferioara deoarece se trezesc de multe ori pe parcursul noptii, reusesc sa adoarma cumulat doar cateva ore si resimt oboseala zilnica. In mod obisnuit, o persoana are nevoie de cel mult 20 de minute pentru a adormi odata ce s-a asezat cu capul pe perna, insa un insomniac necesita 30-45 minute sau chiar mai mult timp pentru a adormi.

 

Dificultatea de a adormi este definitia pe care majoritatea persoanelor o asociaza insomniei, insa insomnia produce si efecte secundare care pot rezista pe parcursul intregii zile precum oboseala, dureri de cap, stare de nervozitate, depresie si stres gastrointestinal, anxietate si alte griji.

 

Persoanele care nu dorm suficient au un risc mai mare de a dezvolta boli cronice precum diabet, infarct sau hipertensiune. In plus, insomnia creste si riscul accidentelor rutiere, multi dintre adulti recunoscand ca au adormit in spatele volanului cel putin o data, privarea de somn fiind si un factor important in accidente majore la nivel international.

 

Cauze si riscuri

 

Insomnia nu se manifesta la fel pentru toata lumea, existand diferite tipuri de tulburari de somn cu anumite durate. Cele doua tipuri principale de insomnie sunt cea primara si cea secundara.

 

Insomnia primara inseamna ca problema ta cu somnul nu este cauzata de un factor extern cum ar fi o afectiune de sanatate. In cadrul acestei insomnii se afla trei subcategorii: insomnia psihofiziologica, idiopatica si paradoxala. Prima se bazeaza pe griji, in special pe griji ce privesc somnul si anxietate care creste in apropierea orei de culcare. Insomniacii psihofiziologici pot avea o singura noapte fara somn, insa isi pot face griji pe aceasta tema incat vor avea parte de mai multe nopti similare. Acest tip de insomnie se distinge prin faptul ca apare devreme in viata si continua sa fie o afectiune care se poate inrautati odata cu aparitia altor evenimente stresante. Insomniacii paradoxali sufera de nopti nedormite, insa nu resimt efectele negative ale oboselii pe parcursul zilei.

 

Insomnia secundara este simptomul unei alte probleme si 80% dintre insomniaci sufera de aceasta. Evenimente precum un divort, pierderea locului de munca, schimbarea fusului orar pot cauza acest tip de insomnie. Persoanele sedentare sau cu un venit scazut sunt predispuse la insomnia secundara. Pe langa acesti factori, insomnia poate fi cauzata de afectiuni mentale. Depresia, anxietatea si bipolaritatea intervin in rutina de somn a oamenilor. Dintre persoanele care sufera de depresie, 85% sufera si de insomnie.

 

Toata lumea risca sa aiba insomnie. Unu din trei adulti intampina insomnie acuta, si unu din zece sufera de insomnie cronica. Unii dintre noi sunt mai predispusi sa experimenteze stari de nesomn decat altii. Spre exemplu, femeile sunt mai predispuse la insomnie decat barbatii, iar in cazul copiilor care au insomnie, este posibil ca aceasta sa fie cauzata de schimbarile hormonale caracteristice varstei. In timpul sarcinii, 84% dintre femei afirma ca prezinta simptome de insomnie.

 

Vei dormi din nou?

 

De obicei cand vorbim despre insomnie, ne referim la durata acesteia si la numarul de nopti nedormite. Insa insomnia nu are o durata fixa si poate aparea in viata ta intr-un caz singular. Durata insomniei poate fi tranzienta, acuta sau cronica. Poti experimenta niciuna, una sau toate cele trei tipuri de insomnii pe parcursul vietii tale. Insomnia tranzienta este o anomalie a somnului care dureaza numai cateva zile la anumite intervale de timp. Un deadline la job sau la scoala care te tine treaz este un exemplu de insomnie tranzienta.

 

Insomnia acuta este un alt tip de anomalie de somn pe termen scurt, insa in loc sa pierzi din odihna pe parcursul a catorva nopti, o persoana poate suferi de nopti nedormite pe parcursul a trei saptamani consecutive.

 

Mai exista si cazul celor care nu reusesc sa doarma mai mult de sase ore pe noapte sau trei nopti consecutive pe saptamana in ultimele 30 de zile – acestia au insomnie cronica, care se manifesta pe termen lung.

 

Majoritatea insomniilor raspund pozitiv la tratamente. Insomniile pe termen scurt pot fi tratate cu schimbari in stilul de viata si in comportament, inclusiv modificari in igiena somnului, adica in obiceiurile ce privesc ritualul de a dormi. Stabilirea unei ore de culcare si de trezire iti poate imbunatati calitatea somnului, la fel si pastrarea camerei in intuneric pe parcursul noptii, in liniste si la o temperatura racoroasa.

 

Planifica-ti ziua astfel incat sa nu mananci cu cateva ore inainte de a te culca, incearca sa reduci consumul de cofeina, nicotina si alti stimulenti printre care si alcoolul deoarece acestia reusesc sa tina treze chiar si persoanele care in mod obisnuit au parte de somnuri profunde si linistite.

 

Terapie de comportament si alte tratamente

 

Este foarte important sa ne destindem inainte de a merge la culcare. Exercitiile fizice nu sunt recomandate in cele trei –patru ore dinainte de somn deoarece ele vor avea un efect energizant, opusul a ceea ce isi doreste un insomniac. Daca nu reusesti sa adormi usor, incearca yoga ca rutina sanatoasa pentru somnul tau si alege in schimb sa faci miscare dimineata.

 

Pe langa modificarile ce privesc rutina somnului, specialistii recomanda insomniacilor terapia comportamentala, care este folosita pentru a controla grijile si anxietatea ce tin de somn. Tehnici de relaxare precum meditatia si controlul respiratiei sunt solutii pentru problemele de somn in apropierea orei de culcare.

 

Exista, de asemenea, suplimente si ceaiuri care pot functiona pentru insomniaci. Melatonina, un hormon esential pentru sanatatea organismului nostru, este eficienta in tratarea afectiunilor de somn cauzate de probleme in ritmul circadian precum oboseala cauzata de schimbarea fusului orar.

 

Insomniacii acuti sau cronici pot avea nevoie de retete prescrise de medicii specialisti. Acestea sunt recomandate pentru perioade scurte de timp pentru a nu crea astfel de obiceiuri si dependente. Extenuarea si privarea de somn pot avea consecinte grave asupra sanatatii, ajungand chiar la fatalitate.

 

Acorda atentia necesara somnului tau si viziteaza un doctor specialist daca intampini probleme in a te odihni!

 

Postat in :

Relaxare si echilibru Sanatate psihomentala

Data:

25-01-2016

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza