•  

Un somn sanatos

Un somn sanatos

Somnul este esential pentru buna functionare si longevitatea organismului nostru. Din pacate insa, cei mai multi dintre oameni nu dorm suficient, ceea ce influenteaza  considerabil procesul de imbatranire a organismului. De fapt, persoanele care dorm mai putin de sase ore pe noapte prezinta un risc cu 50% mai ridicat de a se contamina cu infectii virale si de a se imbolnavi de inima sau de a face un atac cerebral. Mai mult de atat, privarea somnului este asociata cu declinul mintal si cu mancatul excesiv. Chiar si in acest context, putin oameni isi fac griji in privinta faptului ca nu dorm suficient si traiesc cu senzatia ca pot recupera oricand orele pierdute.

Durata acestuia, dar si repetarea lui in mod constant sunt factorii esentiali, care ii confera aceasta calitate.

Somnul include mai multe etape

somnul latent - intervalul cuprins pana la momentul in care reusesti sa adormi; 
somnul superficial - se deruleaza in doua etape: prima implica acea senzatie de moleseala care cuprinde creierul in timp ce se pregateste de odihna, iar in a doua, activitatea undelor cerebrale incetineste semnificativ, in vederea odihnirii ariilor corticale, solicitate in mod obisnuit; 
somnul mai profund - este cel care se pierde pe masura ce organismul imbatraneste, din cauza faptului ca persoana se trezeste de mai multe ori pe noapte; 
somnul cel mai profund (REM - rapid eye movement) - se instaleaza atunci cand ochii se misca repede, desi restul corpului este imobil. In aceasta etapa au loc diverse tulburari de somn precum somnambulismul. Fiecare dintre aceste cicluri dureaza in jur 90 de minute si in medie, le parcurgi pe rand, de sase ori in timpul unei nopti.

Insa pentru a te odihni cu adevarat, trebuie sa ajungi in starea REM. In general, persoanele care au probleme cu somnul nu reusesc sa ajunga in aceasta stare, de aceea dimineata nu se simt odihnite si tonifiate. Durata somnului e determinata strict individual, insa conform ultimelor cercetari, minima absoluta coboara la cinci ore de somn obligatorii pe noapte, pentru ca organismul sa se poata regenera.

Nivelul ridicat de melatonina, asociat cu somnul adanc stimuleaza activitatea sistemului imunitar, ofera protectie contra virusurilor si are protectie remarcabila in lupta contra cancerului. Mai mult, somnul adanc are proprietata de a stimula in mod natural secretia hormonului responsabil cu cresterea si cu rol foarte important in controlul greutatii. Tulburarile cauzate de somn implica neputinta de a adormi sau senzatia de odihna precara pe parcursul mai multor nopti din saptamana. Desi pare incredibil, persoanele de peste 65 ani se pot trezi de pana la 25 de ori pe noapte.

Postat in :

Sanatate psihomentala

Data:

24-04-2013

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza