•  

Experienta trimestrului doi in sarcina

Experienta trimestrului doi in sarcina

Introducere

Te afli la inceputul unei perioade de “aur” din timpul sarcinii tale, etapa cea mai linistita si plina de transformari pentru tine si bebelusul tau deopotriva. Primejdiile si frustrarile primului trimestru devin doar o trista amintire si in plus, vei experimenta un moment unic: primele miscari ale bebelusului tau (precum alunecarea unui pestisor, falfaitul din aripi al unui fluturas sau pur si simplu, ca un borborism intestinal).

Bucura-te de aceste trei luni senine pentru ca vei avea motive din plin: sansele aparitiei unui avort spontan scad vertiginos, greturile dispar ca prin minune, te simti plina de energie, vizitele la toaleta scad si ele ca frecventa, mancarea nu demult imposibila iti pare acum acum tot mai apetisanta, iar furtuna emotionala care ti-a umbrit primele trei luni incepe sa se linisteasca.

De asemenea este perioada in care vei spune adio blugilor si fustelor stramte si vei incepe sa faci vizite din ce in ce mai dese la croitoreasa sau in magazinele de moda. Stim, kilogramele in plus reprezinta pentru foarte putine femei un motiv de bucurie, dar in cazul tau, ai cea mai minunata scuza posibila. De aceea, nu trebuie sa fi demoralizata, ci doar sa constientizezi ca traversezi o perioada a transformarilor majore pentru corpul tau si in care, pas cu pas, iti redescoperi senzualitatea si frumusetea, sub un nou chip.
Este cel mai bun moment pentru o schimbare de look – o garderoba adaptata noilor tale nevoie, o tunsoara noua si accesorii vesele iti pot schimba radical dispozitia.
Atentie insa la haine: ele trebuie sa fie comode si din materiale naturale, de preferat bumbac. Materialele sintetice care nu lasa pielea sa respire au ca efect cresterea ratei metabolice si supraincalzirea fatului. De evitat si tocurile inalte (picioarele se umfla puternic in aceasta perioada, iar riscul unei cazaturi este mult mai mare), tratamentele corporale si vopsirea chimica a parului (exista studii care arata ca unele dintre componentele din vopseaua chimica de par sunt teratogene, adica pot provoca malformatii.

Tot legat de transformarile corporale – cresterea semnificativa a uterului provoaca intinderea puternica a pielii de unde si riscul aparitiei vergeturilor care o data formate sunt foarte greu de eliminat. Pe principiul “mai bine previi decat sa tratezi”, iti recomandam sa-ti hidratezi din timp si in mod consecvent pielea. Ai la indemana numeroase produse care se absorb usor si nu pateaza hainele, mentinand pielea supla si elastica.

Atentie: utilizeaza doar produse dedicate gravidelor, ce nu contin ingrediente daunatoare, ce ajung foarte usor din piele in sange si de acolo, direct in placenta bebelusului.

Nu trebuie neglijate nici varicele pentru care sarcina nu reprezinta o cauza, ci un factor ce stimuleaza dezvoltarea lor. In aceasta perioada, se dubleaza volumul de sange, creste semnificativ masa corporala si apar schimbarile hormonale – secretia sporita de progesteron care determina relaxarea peretilor venosi, facandu-i mult mai vulnerabili, iar toate acestea suprasolicita circulatia sangvina. Poti preveni varicele cu ajutorul miscarii zilnice (stimuleaza circulatia sangelui) si a colantilor elastici, cu compresie graduala, intre 75 si 120 deni si a masajului, efectuat cu miscari largi dinspre degete spre gambe si coapse, urmand calea sangelui spre inima.

Alte probleme fizice cu care te poti confrunta in aceasta perioada:
- dureri si amorteli ale mainilor datorita presiunii mare exercitate asupra vaselor de sange (sindromul tunelului carpian este o afectiune des intalnita) dureri de spate si de articulatii cauzate modificarea curburilor fiziologice datorita burticii si relaxinei, un hormon care ajuta la relaxarea cavitatii abdominale pentru a se crea suficient loc cresterii fatului, dar influenteaza si rezistenta ligamentelor si tendoanelor care inconjoara articulatiile;
- dificultati respiratorii – hormonii stimuleaza centrul respirator pentru a-si creste frecventa si amplitudinea cat pentru doi
- inflamarea mucoasei nazale si obstructie nazala (sforait)
- sangerari gingivale (sindromul periutei roz). Igiena dentara este foarte importanta deoarece afectiuni precum gingivita pot conduce la nastere prematura sau la nasterea unui copil cu greutate mica. Poti preveni printr-un periaj frecvent si utilizarea atei dentare;
- senzatie de plutire – este normala din cauza presiunii utereului pe vasele de sange
- tulburari de somn – corpul te pregateste pentru primele luni agitate cu bebelutul acasa.
Remedii sunt sportul in timpul zilei, odihna, ritmul lent la cina si fara mese grele si un pahar cu lapte inainte de culcare (laptele contine aminoacidul L –triptfofan care declanseaza secretia de serotonina, hormonul ce induce starea de somnolenta).
Desi mai stabila emotional decat in primul trimestru,  te vei confrunta si acum cu efecte precum iritatibilitate (comparabila cu sindromul premenstrual), schimbari de dispozitie, tristete, irationalitate, anxietati legate de vitor, perioade de amnezie, un inceput de plictiseala cu privire la sarcina (nu te mai poti gandi si la altceva) si dificultati in organizarea activitatilor (sindromul de creier imprastiat). Nu este de mirare: este o perioada cu o mare incarcatura emotionala, generata in special de miscarile fetale, pe care incepi sa le simti zilnic.

Ce se intampla in interiorul tau?

In trimestrul 2, odata cu dezvoltarea fatului, si uterul tau va creste considerabil, urcand treptat spre abdomenul superior. De exemplu, in luna a patra are dimensiunile unui pepene galben mic si poate fi simtit la 3.5- 4 cm sub ombilic; in luna a cincea, uterul ajunge la nivelul ombilicului (undeva in jurul saptamanii 20), iar sarcina este foarte vizibila; la finalul lunii a sasea uterul poate fi simtit la 6 cm deasupra ombilicului si are dimensiunea unei mingi de baschet (si chiar asa poate arata si din exterior).
Secretia vaginala normala este laptoasa, albicioasa si cu un miros fad, similara celei dinainte de menstruatie.

Creste in cantitate pana la termen si poate deveni relativ abudenta, de aceea, pentru a elimina senzatia de discomfort, foloseste tampoane absorbante. Atentie: nu folosi tampoane intravaginale sau dusuri care ar putea introduce germeni nedoriti in vagin si conduce la afectiuni serioase precum vaginita bacteriana, ce poate cauza chiar nasterea prematura. Acorda o grija deosebita igienei vaginala: mentine zona curata, proaspata si uscata si poarta chiloti din bumbac, lejeri. In cazul unei infectii vaginale, consulta rapid un specialist.

In acesta perioada, bebelusul creşte foarte mult, iar organele sale interne sunt deja dezvoltate şi incep sa functioneze singure. Are formata fata, gurita, nasucul, iar la ecograf il poti surprinde chiar in timp ce işi suge degetelul sau face tot felul de grimase. Totodata, acum incepe sa simta mişcarile şi sunetele din exterior de aceea poti sa incepi sa ii vorbeşti şi sa ii canti, dar şi sa il mangai. Indeamna-l si pe tati sa faca acest lucru. Este un act de afectiune esential pentru o buna comunicare parinte – copil dupa nastere.

top

Bebe in luna a patra luna

Saptamanile 14 – 17
Fatul are aproximativ 350 grame si 12,5  cm, sexul sau este acum detectabil la ecografie (totusi predictiile nu sunt unele foarte sigure), iar oasele devin mai dure.

Placenta este complet functionala (sursa de hrana si de oxigen), iar bebelusul produce si el insulina si bila si chiar urineaza in lichidul amniotic o data la 45 de minute.

Inima lui pompeaza 25 de sferturi de sange in fiecare zi, dintii s-au format (la fel si amprentele la maini si la picioare), iar bebelusul este acoperit de un par temporar fin numit lanugo.

top

Bebe in luna a cincea

Saptamanile 18 -22
Fatul are la sfarsitul acestei luni o lungime intre 17,5 – 22,5 cm (cam jumatatea din lungimea de la nastere) si aproximativ 450 grame.

Pe masura ce  musculatura se intareste, reteaua nervoasa se extinde si scheletul este mai dur, fatul devine tot mai coordonat in miscari – face tumbe si se da peste cap, acrobatii care il ajuta sa-si dezvolte abilitatile motorii.  Se formeaza unghiile la degetele de la picioare si mugurii pentru dintii permanenti.

Are perioade regulate de somn-veghe. In plus, dezvolta o substanta pe piele numita vernix, alba, grasoasa cu aspect branzos, ce ofera protectie impotriva lichidului amniotic si ajuta la nastere, fatul fiind alunecos si mai usor de expulzat.

Fetita va incepe sa dezvolte primele ovule in ovarele sale, iar testiculele unui baietel au inceput sa coboare in scrot. In acest stadiu ar trebui sa se vada la ecograf sexul copilului, desi acuratetea informatiei variaza.

Urechiile sunt bine dezvoltate, de aceea bebelusul incepe sa recunoasca sunete, iar zgomotele intense il pot face sa tresara.

top

Bebe in luna a sasea

Saptamanile 23 – 27
Fatul are peste 30 cm de lungime si cantareste aproape 900 grame. Extrem de activ, el este mai bine coordonat in miscarile sale -  pedaleaza cu picioarele pentru e exersa mersul si isi apuca cordonul cu mana.

Incepe sa loveasca cu asa mare elan, incat mainile si picioarele devin vizibile pe burtica ta. Corzile sale vocale sunt dezvoltate, nu scoate inca sunete, dar poate sughita, iar ochii se pot deschide si fatul reactioneaza la lumina (chiar isi  va astupa ochii daca o lumina puternica este indreptata spre abdomenul tau). Un fat nascut acum poate supravietui cu ingrijri intensive.

top

Obiceiuri sanatoase

In al doilea trimestru de sarcina trebuie sa fii atenta la aceleaşi lucruri ca in primul trimestru. Cuvantul de ordine ramane in continuare echilibrul: in alimentatie, in controlarea emotiilor, dar si in activitatile de zi cu zi. Nu uita: sarcina nu este o boala, asa ca un stil de viata dinamic este esential pentru dezvoltarea armonioasa a fatului, pentru evolutia optima a sarcinii si, mai ales, pentru o nastere naturala usoara.

1. Ai grija de alimentatie
In aceasta perioada cele mai importante vitamine sunt A, B, C, D si E, iar dintre minerale, calciul, fierul, zincul, iodul si acidul folic. Mananca din belsug legume, fructe şi lactate si elimina de tot grasimile. Important este sa-i oferi organismului toate categoriile de nutrienti (vitamine, minerale, glucide, proteine, lipide etc.), adoptand o dieta corect diversificata. Atentie: nu consuma mancaruri nefierte sau semipreparate care pot sa contina bacterii, iar fructele şi legumele spala-le bine inainte de a le consuma.

De asemenea, este firesc sa iei in greutate aproximativ 300 g pe saptamana, dar nu si sa mananci cat pentru doi. Un supliment alimentar de doar 300 kilocalorii pe zi este mai mult decat suficient, ce conteaza cu adevarat este calitatea si nu cantitatea alimentelor - excesul de hrana nu face altceva decat sa ingreuneze inutil corpul si, eventual, sa creasca nivelul de colesterol, favorizand hipertensiunea. Un motiv in plus sa ai grija de greutatea ta in timpul sarcinii: kilogramele in plus au ca efect un travaliu mai lung si mai greu decat cel al mamelor care nu au depasit limita de kilograme recomandata de medici.
Nu uita: lipsa sau surplusul unor principii alimentare din dieta ta zilnica poate avea repercusiuni atat asupra dezvoltarii intrauterine a fatului, cat si asupra sanatatii copilului de mai tarziu.

2. Fii activa
Miscarea in perioada prenatala (numai cu acordul medicului) te ajuta sa tii kilogramele sub control si sa ai un nivel energetic ridicat si , mai ales, te pregateste pentru marele moment al nasterii naturale. Pentru bebelusul tau, un beneficiu major este cel asupra ritmului cardiac –copii nascuti de mame active au un risc mai mic de boli de inima. In plus, vei avea dupa un bebelus activ care se va obisnui inca din burtica cu miscarea si se va putea “antrena” apoi o data cu tine in sling sau in portbebe.

Beneficiile sportului sunt nenumarate: efect de relaxare si destindere, diminuarea durerilor de spate si a balonarilor, pregatirea corpului pentru travaliu, un somn mai bun si o stare de optimism, controlul optim al  glicemiei, cresterea capacitatii de procesare si de utilizare a oxigenului, stimularea inimii etc. In plus, doar 30 de minute de activitate fizica zilnica scad riscul nasterii premature.
Ai la dispozitie numeroase alternative de miscare: gimnastica blanda aerobica, gimnastica acvatica (in apa presiunea exercitata asupra spatelui si a articulatiilor este redusa de aceea este un exercitiu ideal in sarcina), yogilates, pilates, dans sau calisthenics-  miscari usoare de gimnastica special pentru gravide, ce au ca rol tonifierea muschilor si ameliorarea posturii.
Extrem de importanta in sarcina si nu numai: pregatirea si antrenarea perineului, muschiul care inconjoara si sustine organele genitale externe feminine, de la vulva pana la anus. In timpul sarcinii si la nastere, el duce greul: apasat de uterul mereu in crestere si destins la maximum pentru iesirea fatului. Il poti antrena extrem de simplu cu ajutorul exercitiilor Kegel ce presupun incordarea timp de 8-10 secunde a muschilor vaginali, ai sfincterului urinar si ai orificiului anal. Efectele: mentinerea si dezvoltarea  elasticitatii perineului. Incheie programul cu 10 minute de relaxare, in care sa-ti detensionezi corpul si sa treci de la starea de efort, de tensiune la cea de relaxare totala, importanta in procesul nasterii naturale.

3. Relaxeaza-te
Stiai ca bebelusii care in perioada intrauterina sunt expusi la un nivel crescut al cortizolului (numit si hormon de stres), au un risc sporit  de a suferi de diabet sau de unele afectiuni ale inimii o data cu inaintarea in varsta?  Iata un motiv puternic pentru a spune NU stresului in perioada sarcinii.

Cu siguranta schimbarile emotionale au un cuvant important de spus in ecuatia stres – relaxare, insa cu mici trucuri poti reusi sa-ti dobandesti calmul mult dorit: fa miscare, odihneste-te ori de cate ori te simti usor obosita, fa-ti liste de organizare pentru un mai bun control, apeleaza la masajul prenatal si la metodele clasic de relaxare (lectura, muzica, plimbari in aer liber, aromoterapie).  Atentie: evita masajul pe abdomen, glenze, laba piciorului sau spatiul dintre degetul mare si index sau uleiurile de busoic, lemn de cedru, iarba sfantului ioan, anason, maghiran, rozmarin, salvie sau cimbru deoarece stimuleaza contractiile. Uleiurile sigure sunt: uleiul cel de mandarin, struguri, migdale, avocado, germeni de grau, primula si uleiul de masline.

top

Postat in :

Despre sarcina

Data:

08-03-2013

Taguri:

primul trimestru, primele miscari, avort spontan, kilograme in plus, tratamente corporale, vergeturi, varicele, dureri de spate si articulatii, sforait, nastere naturala, tulburari de somn, trimestrul doi, uterul, secretia vaginala, infectii vaginale, ecografie, lanugo, vernix, nastere prematura, vitamine, travalu, colesterol, gimnastica, Kegel, calisthenics

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza