•  

Exercitiul fizic - antidotul bolilor cardiovasculare

Exercitiul fizic - antidotul bolilor cardiovasculare

Introducere

Inca de pe vremea lui Hipocrate se stie ca exercitiul fizic - miscarea - reprezinta o arma de prevenire a multor boli, pe cand lipsa de miscare - sedentarismul - este o "poarta" deschisa pentru aparitia acestora. Dintre toate afectiunile - cel mai mult beneficiaza de pe urma actiunii profilactice a practicarii exercitiilor fizice - bolile de inima si ale vaselor sanguine.

Studii medicale au concluzionat ca cei care fac exercitii fizice moderate cam 20 de minute zilnic au, fata de sedentari, un risc al decesului cardiovascular redus cu 30%. Pacientii care au fost diagnosticati cu afectiuni cardiovasculare sau cu predispozitie de acest gen, din dorinta de a se proteja cat mai mult, au tendinta de a face putina miscare, de a se odihni cat mai mult si devin asadar in scurt timp sedentari. Este adevarat ca la o varsta ceva mai inaintata sunt contraindicate exercitiile de viteza sau forta, exercitii dure cu pozitia capului in jos, sau orice alte sporturi care intensifica prea mult activitatea cardiovasculara si prezinta risc. Dar lipsa exercitiului fizic este aproape la fel de periculoasa.

Mersul, alergarile usoare, exercitiile de respiratie, de relaxare musculara si nervoasa sunt excelente pentru a intretine in limite normale functionale intregul organism. Astfel de activitati zilnice, nu mai mult de 15-20 de minute odata, inseamna aproape medicamentul ideal pentru pacienti. Este extrem de importanta respiratia si starea de relaxare in timpul si dupa fiecare sedinta, mentinerea pulsului la 100-110 batai pe minut si mai ales oprirea in cazul in care se constata cel mai mic disconfort. Rezultatul va fi imbunatatirea calitatii vietii si o stare de spirit excelenta la orice varsta.

Beneficii

Cum preintampina miscarea producerea bolilor cardiovasculare?

Studii desfasurate in ultimii 40 de ani au stabilit mecanismele stiintifice prin care exercitiile fizice intervin in prevenirea afectiunilor inimii si ale vaselor sanguine si au confirmat practica milenara a medicinii. Astfel:

• exercitiile fizice regulate de tip aerob (adica acelea care cresc semnificativ ritmul batailor inimii si frecventa respiratiei) reduc riscul bolilor de inima prin cresterea capacitatii functionale a cordului si anume:
- scazand nevoile in oxigen ale muschiului cardiac;
- crescand tonusul acestui muschi;
- stimuland circulatia generala a sangelui, inclusiv a inimii, prin cresterea tonusului si al altor muschi.

• exercitiile fizice de tip aerob duc la scaderea colesterolului, a trigliceridelor si a lipoproteinelor de joasa densitate (LDL), crescand in schimb lipoproteinele “bune” de densitate inalta (LDH). Acest lucru previne formarea in interiorul arterelor a placilor de aterom si implicit riscul de ingustare si astupare a acestora. Se preintampina astfel:
- aparitia arteritelor la nivelul circulatiei sanguine generale;
- insuficienta coronara cronica, crizele de angina pectorala si infarctul miocardic -  boli ale arterelor coronare; 
- accidentele vasculare acute de tip hemoragie cerebrala cu paralizia a jumatate din corp si pericol consecutiv si de moarte localizat la nivelul arterelor cerebrale.

exercitiile fizice previn totodata hipertensiunea arteriala si complicatiile ei (scleroza renala cu uremie consecutiva si accidentele vasculare cerebrale) prin scaderea riscului de dezvoltare a placilor de aterom si a sclerozei peretilor vasculari, cat si prin tonifierea musculaturii acestor pereti.

exercitiile fizice impiedica instalarea diabetului prin reglarea metabolismului celular al insulinei.

top

Intensitatea exercitiilor

Cum trebuie sa fie exercitiile fizice recomandabile pentru prevenirea afectiunilor cardiovasculare?
• sa aiba o anume intensitate pentru a imbunatati consumul de oxigen al celulelor, inclusiv al inimii. Deci trebuie sa fie aerobe.
sa aiba o durata de  cel putin 20 sau 30 de minute.
• sa fie efectuate cu o anumita ritmicitate: fie 30 de minute de 3 ori pe saptamana, fie 20 de minute de 5 - 6 ori saptamanal.
exercitiile fizice, pentru a fi aerobe, trebuie sa fie executate fara pauze, fie obligatoriu continue pe parcursul celor 20 sau 30 de minute minimum fara pauze.

top

Exercitiile aerobe

Exercitiile fizice de tip aerob asigura muschilor oxigen in mod continuu, prin aceasta asigurand buna functionare si cresterea tonusului muscular. Cele mai recomandabile exercitii fizice de tip aerob sunt inotul, mersul pe jos (foarte sustinut, in parcuri sau paduri), vaslitul si dansul. Dintre toate, schi fondul  este cel mai eficace exercitiu aerobic. Unii medici includ in aceasta categorie joggingul si gimnastica aerobica.

Cum se poate aprecia daca un exercitiu fizic este aerob?

Pentru aceasta trebuie ca pulsul de repaus al inimii sa creasca cel putin cu 50%, dar nu mai mult de 75 - 80%. Pulsul de repaus se calculeaza astfel: se scade din 220 varsta persoanei in cauza si cifra rezultata se inmulteste cu 60% pentru a afla pragul minim sau cu 75% pentru a afla pragul maxim. De exemplu, pentru un adult de 40 de ani: pulsul de repaus este de 180 batai / minut. Limita minima a pulsului in timpul exercitiilor fizice este de 180 x 60% = 108 batai / minut; iar cea maxima este de 180 x 75% = 135 batai / minut.
 
Individul care efectueaza exercitii fizice isi va masura periodic pulsul pentru a verifica daca se incadreaza intre cele 2 valori. Pulsul se "ia" cu varfurile degetelor aratator si mijlociu in 2 locuri:
pe incheietura pumnului, sub radacina degetului mare de la mana cu palma tinuta in sus - pentru artera radiala
la gat, 7 cm sub marginea inferioara a urechii - pentru artera carotida
top

Precautii

Ce precautii trebuie luate de catre persoanele care practica sistematic exercitii fizice?

Exercitiile nu se vor incepe mai devreme de 30 - 60 minute de la ultima masa.
Cereti sfatul medicului de familie pentru alegerea tipului de exercitii. Acesta, tinand seama de conditia fizica, sexul si varsta fiecaruia, dar si de eventuala existenta a unor boli cronice, va sti ce exercitiu fizic sa recomande. Medicul ar trebui sa formuleze “o prescriptie de exercitiu fizic” care sa contina 4 elemente: activitatea fizica prescrisa, ritmul saptamanal al acesteia, intensitatea si durata ei. Cu cat un individ este mai in varsta cu atat se va incepe mai usor exercitiul iar, ca durata - progresiv crescanda pana la pragul minim recomandat.

Cum plictiseala in efectuarea exercitiilor este un dusman al continuarii acestora, se recomanda ca pe parcursul unei saptamani tipul lor sa varieze. Nu dorim decat sa mai adaugam ca buna dispozitie asigura beneficiul maxim al exercitiilor fizice, sau, pe scurt, o inversare a cunoscutului: “mens sana in corpore sano” adica “corpore sano in mens sana”!
 
Dr. Dan Ghenea,
Medic specialist psihiatrie, 
Centrul Medicover Grozovici
top

Postat in :

Miscare

Data:

22-03-2013

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza