•  

Deficienta de vitamina C

Deficienta de vitamina C

Pentru ca gasim vitamina C in marea partea a fructelor si legumelor, doza zilnica recomandata poate fi atinsa de fiecare dintre noi. Afla care este cantitatea de vitamina C necesara organismului tau si ce efecte negative au loc in cazul deficientei acesteia.

 

In fiecare zi o femeie trebuie sa consume 75 mg de vitamina C, iar un barbat 90 mg, adaugandu-se 10 mg pentru femeile insarcinate si 45 mg pentru cele care alapteaza. In plus, cei care fumeaza au un necesar zilnic de 100 mg de vitamina C.

 

Aceste cantitati sunt mai mult decat suficiente pentru a preveni deficienta de vitamina C, insa multe persoane cred ca aceste doze nu contribuie la atingerea unei nutritii optime, facand referire la proprietatile antioxidante ale vitaminei C si nu la prevenirea deficientei. 

 

Ce este vitamina C

 

Vitamina C sau acidul ascorbic este printre cele mai cunoscute vitamine asociate unei alimentatii sanatoase, sportivilor si citricelor. Cunoscuta initial pentru tratarea racelii obisnuite, vitamina C previne aparitia scorbutului care cauzeaza slabirea muschilor, letargie, incapacitate de autovindecare si sangerari gingivale sau sub piele.  Inca din anii 1530 alimentele folosite pentru a trata deficienta de vitamina C erau fructele si legumele, printre care salata verde, varza murata si ceapa. Cercetatorii au identificat si separat vitamina C in 1932, cand aceasta nu trata doar scorbutul, ci oferea protectie organismului de diferiti factori nocivi.

 

Deficienta de vitamina C

 

In varianta obisnuita, deficienta de vitamina C poate produce boala numita scorbut. Primele seme ale acesteia o pot reprezenta sangerarile gingivale sau sangerari sub piele ce provoaca puncte mici si similare vanatailor pe piele. Deficienta poate avansa pana intr-un punct in care reduce capacitatea corpului de vindecare a ranilor, produce anemie sau modificari la nivelul cresterii oaselor.

 

Corpul nostru are capacitatea de a stoca o data aprox. 1.500 mg de vitamina C, iar simptomele unei deficiente nu apar decat atunci cand corpul ajunge sa aiba doar 300 mg. Ar fi necesare cateva saptamani cu o alimentatie precara ce nu contine vitamina C pentru ca aceasta scadere sa aiba loc in cazul unei persoane care se hraneste in mod obisnuit corespunzator.

 

Un consum mic de vitamina C iti poate compromite anumite functii ale corpului, printre care capacitatea de a elimina colesterolul sau puterea sistemului tau imunitar de a lupta impotriva bolilor sau infectiilor.

 

Persoanale care fumeaza sau care folosesc anticonceptionale orale au in sange un nivel mai mic de vitamina C decat persoanele care nu fac aceste lucruri. 

 

Beneficii ale vitaminei C

 

Una dintre cele mai importante functii ale vitaminei C este rolul de co-factor in formarea si repararea colagenului – tesutul conector care tine impreuna celulele corpului si tesuturile acestuia. Colagenul este un component primar in vasele de sange, piele, tendoane si ligamente. In plus, vitamina C asigura dezvoltarea normala a oaselor si dintilor. De asemenea, aceasta este necesara pentru metabolismul aminoacid si sinteza hormonilor, inclusiv a hormonului tiroidian care controleaza ritmul metabolic al organismului nostru. Vitamina C contribuie si la absorbtia de fier si de calciu.

 

O cunoastem in prezent pentru rolul antioxidant adus organismului nostru. Aceasta previne alte substante din a se uni cu radicalii liberi, protejand enzimele implicate in functii de la metabolismul colesterolului la cele imunitare. Vitamina C distruge celule care pot produce cancer, boli cardiace, cataracta si chiar previne imbatranirea, avand efect revitalizant impreuna cu vitamina E.

 

Alimente care contin vitamina C

 

Cele mai cunoscute sunt fructele citrice: portocala, lamaie, grepfrut si limeta, excelente surse de vitamina C. Alte surse benefice de vitamina C sunt capsunele, kiwi, pepenele galben, mango si ardeii grasi. Cartofii ofera si ei o cantitate importanta de vitamina C, desi prin gatire se pierde o parte din aceasta. Incearca sa prepari legumele ce contin vitamina C la temperaturi medii si nu mai mult timp decat este necesar.

 

Tine cont de faptul ca lovirea sau taierea unui fruct sau legume ii va distruge din vitamine, alaturi de lumina, aer si caldura. Spre exemplu, in cazul sucului de portocale, daca il acoperi si il protejezi inainte de a-l pune la frigider, ii vei pastra o mare parte din vitamina C continuta, chiar si dupa cateva zile. Insa pentru un aport optim din aceasta vitamina, este cel mai bine sa consumi fructe si legume proaspete si neprocesate oricat de des poti.

Postat in :

Alimentatie sanatoasa Imunitate

Data:

03-02-2016

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza