•  

Alzheimer: sa nu-i uitam pe cei care uita

Alzheimer: sa nu-i uitam pe cei care uita

A uita e atat de firesc, de normal; uitam zilnic lista de cumparaturi, cheile, mici treburi de facut si in final, uitam ca am uitat ceva astazi. Dar ce este de facut cand a uita se transforma intr-un stil de viata?

 
Azi, in Europa, circa 5 milioane de oameni sufera de dementa si la nivel mondial, aproximativ 36 de milioane, numarul acestora dublandu-se la fiecare 20 de ani, ajungand la 115 milioane pana in 2050, potrivit estimarilor organizatiei Alzheimer’s Disease International (ADI).

Estimarea la nivel european arata faptul ca, dintre persoanele cu dementa, sunt diagnosticati efectiv cel mult o jumatate dintre bolnavi, in conditiile in care unu din opt oameni peste varsta de 55 de ani si 50% dintre cei peste 85 sufera de dementa. Nici in Romania lucrurile nu stau prea bine: 80% dintre bolnavii romani nediagnosticati. Alzheimer, o boala degenerativa a creierului ce afecteaza memoria, personalitatea si comportamentul, este cea mai comuna forma de manifestare a dementei (cam 50% dintre cazuri).  
 
S-a intamplat sa va vina greu sa va aduceti aminte unde ati pus ochelarii sau cheile, cum il cheama pe actorul sau policiticianul bine-cunoscut, care a aparut pe ecranul televizorului. De multe astfel de probleme sunt momentane, trecatoare, pot fi legate de o situatie sau de o stare particulara. Atunci cand dificultatile de memorie se repeta si afecteaza activitatile de fiecare zi este recomandat ca acestea sa fie evaluate de catre specialisti. 
 
Este foarte important ca eventualele tulburari de memorie sa fie depistate cat mai devreme, sa fie evaluate corect, sa li se stabileasca natura pentru ca o parte dintre acestea pot fi reversibile prin actiunea asupra factorilor care au contribuit la aparitia lor (oboseala, anii, stresul, alimentatia necorespunzatoare, abuzul de droguri, anumite tratamente, unele tulburari afectiv precum depresia sau anxietatea etc.) De asemenea, in afara problemelor de memorie alti indicatori sunt dificultati precum cele de orientare in timp sau in spatiu, de limbaj, de calcul, de judecata, de decizie. In plus, printre factorii de risc care duc la aparitia bolii Alzheimer se numara si mostenirea genetica, diabetul, hipertensiunea arteriala, depresia si traumatismele cranio-cerebrale. Sa nu uitam desigur si de fumat, abuzul de alcool sau de obezitate. 
 
Identificarea problemei este primul pas catre controlarea ei: studiile au aratat ca diagnosticarea cu cinci ani mai devreme poate reduce la jumatate numarul cazurilor de persoane cu boala Alzheimer, asigurand o mai buna calitate a vietii pacientului si familiei. 
 
Alaturi de diagnosticarea precoce, alimentatia, managementul stresului, miscarea si exercitiile mentale sunt principalele alegeri de viata sanatoasa, ce pot preveni aparitia dementei. La fel ca si restul corpului, creierul are nevoie de o nutritie adecvata, energie si de ingrijire pentru a functiona corespunzator. Una dintre cele mai bune modalitati de “hranire” a creierului astfel incat sa functioneze corespunzator consta in adoptarea unei diete sarace in grasimi saturate. Grasimile, in special de provenienta animala (carnea rosie) pot cauza inflamatii si pot contribui la producerea radicalilor liberi, agenti care fragilizeaza corpul si care pot afecta celulele creierului. Consumul de alimente bogate in antioxidanti precum vitaminele C si E este calea cea mai eficienta de eliminare a radicalilor liberi din organism, precum pestele (bogat in omega-3) si proteinele de origine vegetala (soia).
 
Stresul zilnic, in special cel cronic, ne afecteaza intr-o masura foarte mare sanatatea: din cauza lui si a depresiilor provocate de stilul de viata modern, simptomele bolii pot aparea si intre 40-50 de ani, etapa in care oamenii resimt cel mai scazut nivel de fericire, deoarece isi fac bilantul vietii si isi constientizeaza nerealizarile. Sub actiunea stresului, substante chimice precum adrenalina si cortizolul sunt eliberate in organism, substante care intensifica bataile inimii (ex: cortizolul in exces dauneaza celulelor responsabile de buna functionare a memoriei). Relaxarea reduce nivelul de stres si imbunatateste diferite aspecte ale capacitatilor mentale. 
 
Cercetatorii au demonstrat ca este necesar sa depunem efort fizic timp de minim 20 de minute (alergat, tenis, inot, dans etc.), de trei ori pe saptamana, sau sa parcurgem pe jos intr-o saptamana circa zece km. – miscarea imbunatateste circulatia sangelui catre creier si faciliteaza transportul de oxigen si de nutrienti catre celulele nervoase, regenerandu-le. De asemenea, exercitiile mentale pot reduce sansele de dezvoltare ale bolii chiar si cu 70%: 20 de minute, de trei ori pe saptamana de sudoku, rebus, exercitii de logica, chiar si cititul unei carti sau a unei reviste sunt eficiente in stimularea activitatii celulelor nervoase, favorizand crearea de sinapse intre neuroni.
 
Avand in vedere statisticele ingrijoratoare, boala Alzheimer, precum si celelalte forme de dementa reprezinta o provocare majora la nivel mondial pentru starea de sanatate a oamenilor. Stiinta medicala evolueaza cu pasi repezi si cu siguranta se vor descoperi metode inovative de diagnosticare preoce si de incetinire a evolutiei bolii, insa nu trebuie sa uitam de puterea vindecatoare a PREVENTIEI. Doar actionand din timp si consecvent, ne putem bucura cat mai mult de amintirile frumoase din viata noastra.

Conferentiar doctor Catalina Tudose, 
Presedinte al Societatii Romane Alzheimer

Postat in :

Sanatate psihomentala

Data:

26-03-2013

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza