•  

Alimentatie si preventie pentru o viata sanatoasa

Alimentatie si preventie pentru o viata sanatoasa

Introducere

Motto: "Alimentele voastre sa va fie leacuri, iar leacurile voastre alimente" (Hipocrate)

Teoretic, alimentatia trebuie sa ne asigure mentinerea starii de sanatate, cresterea, dezvoltarea, activitatea fizica si intelectuala corespunzatoare. Cele mai bune alimente provin din cele trei lanturi trofice naturale: lantul oceanic (pestele si fructele de mare), lantul trofic al padurii (ciuperci, fructe de padure, plante medicinale si vanat salbatic) si lantul trofic pastoral (bazat pe cresterea animalelor domestice in aer liber).

Astazi insa, practic, mancam fara sa ne mai hranim cu adevarat, iar organismul nostru isi ia intr-un final revansa. "Noi suntem ceea ce mancam, dar mai ales ceea ce nu mancam" este o zicala demonstrata, din pacate, in relatia boli cronice - alimentatie. Mancam dezorganizat si in combinatii nefericite, alimentele consumate sunt sarace in nutrienti si in calorii de calitate, au adaosuri chimice, sunt modificate genetic etc.

Stiati ca...

• mai mult de 1 din 3 romani sufera de hipertensiune arteriala (HTA) si 2 din 3 mor din cauza bolilor cardiovasculare
• avem peste 98.000 de bolnavi de cancer, peste 2 milioane de bolnavi de hepatita B sau C si mai mult de un 1 milion de diabetici;
• 10-15% din populatie sufera de boala cronica a rinichilor si cam 40% dintre copiii romani sunt supraponderali.

Si vestile proaste nu se opresc aici: boala cronica de rinichi, diabetul si bolile cardiovasculare reprezinta una pentru cealalta factor de risc sau de complicatie, iar obezitatea influenteaza negativ toate afectiunile enumerate mai sus.

Mortalitatea din cauza afectiunilor cronice ar putea fi micsorata cu 50% prin alimentatie si cu ajutorul unui stil de viata sanatos. Putem vorbi despre dieta, dar nu intr-un sens restrictiv, legat strict de alimentatie. Cuvantul dieta provine din limba greaca si inseamna nu numai alimentatie, ci mai mult: stil de viata, respectiv, alimentatie corecta, gandire pozitiva si combaterea sedentarismului.

top

Afectiuni cardiovasculare

Solutia: “dieta mediteraneana” este cea optima deoarece favorizeaza scaderea trigliceridelor si a colesterolului “rau” LDL, principalul factor de risc pentru inima, crescand in acelasi timp nivelul colesterolului „bun” HDL. Astfel, vom ajunge la un raport colesterol total CT/HDL de pana la 4, valoare cu efect inalt protector impotriva afectiunilor cardiovasculare. Se va renunta cat mai urgent la fumat si la excesul de alcool, de bauturi energizante si, mai ales. la combinarea acestora.

Recomandari: consumul moderat de sare, o alimentatie bogata in fructe, verdeturi, legume, cereale integrale, peste (in special peste gras), carne slaba (vita, pasare fara piele, curcan), produse lactate slabe si ulei de masline. Sunt de evitat grasimile de origine animala: carne grasa, organe, smantana, branzeturi grase, unt, mai mult de 2 oua pe saptamana si margarina.

De nelipsit sunt: acizii grasi Omega-3 care mentin nivelul normal al colesterolului, subtiaza sangele, stimuleaza irigatia sangvina, ajuta la mentinerea elasticitatii si a flexibilitatii arterelor etc. Sursele naturale principale sunt pestele, uleiul de germeni de grau, nucile si soia.

top

Diabetul

Solutia: dieta si exercitiul fizic sunt pilonii de baza.

Recomandari: o dieta variata, cu proteine si cu carbohidrati complecsi (cu index glicemic mai mic de 50 si cu incarcatura glicemica mai mica de 10) - carne slaba, cereale integrale, legume, fructe, verdeturi, leguminoase (familia fasolei), nuci si seminte, utile in controlul zaharului din sange si in evitarea complicatiilor.

De nelipsit: cromul, oligoelement care intervine in metabolizarea dulciurilor, participa la prevenirea hipoglicemiei si usureaza activitatea pancreasului in producerea insulinei. Sursele naturale principale sunt ficatul de vitel, germenii de grau, drojdia de bere, prunele, uleiul de porumb si scoicile.

top

Boli digestive

Solutia: ordine in alimentatie si un bun management al stresului, una dintre cauzele majore ale bolilor digestive.

Recomandari: FARA mancaruri grase, prajeli, pane-uri, alimente acre sau piperate, bauturi carbogazoase, mese copioase, haotice si la ore tarzii, cafea, tutun si alcool in exces. Este indicat si un bun regim hidric: ceaiuri din plante cu actiune carminitiva, calmanta, cicatrizanta etc. (menta, sunatoare, chimen, musetel), supe de zarzavat si apa din belsug.

De nelipsit: probioticele (microorganisme “prietenoase”, care regleaza digestia - bacteriile lactice Lactobacillus bulgaricus, Streptococcus thermophillus, Bifidobacterium sp.) si prebioticele (fibre de carbohidrati, cunoscute si sub denumirea de oligozaharide, care ajuta la inmultirea si la mentinerea bacteriilor bune din stomac). Surse naturale de prebiotice sunt ceapa, prazul, sparanghelul, bananele, radacinile de sfecla si de papadie, semintele de migdale, cerealele (grau, orez, ovaz), soia. Iaurtul, kefirul si in special produsele lactate fermentate naturale, fara adaos de zaharuri, coloranti, conservanti sau arome artificiale, sunt principalele surse naturale de probiotice.

top

Cancer colorectal

Solutia: o dieta echilibrata si detoxifierea periodica, pentru a proteja microflora benefica si pentru a o combate pe cea patogena, care genereaza substantele cancerigene.

Recomandari: o dieta saraca in grasimi, bazata pe alimente vegetale, cu mese regulate si cu lichide din belsug (ceaiuri, sucuri de fructe, apa plata).

De nelipsit: fibrele care ajuta la eliminarea alimentelor nedigerate din colon: fibrele insolubile (faina de grau, secara, tarate si alte cereale) si cele solubile (ovaz, fructe, orz si legume). Consumul de cereale integrale, fara adaos de zaharuri sau alte glazuri, la micul dejun este cea mai simpla cale de a beneficia de aportul necesar de fibre, cantitatea zilnica minima fiind de 25-30 g.

top

Boli cronice de rinichi

Solutia: putem incetini progresiei bolii renale, prevenirea sau intarzierea aparitiei insuficientei renale prin controlarea unor factori ce cresc riscul de deteriorare a rinichilor precum hipertensiunea arteriala, diabetul si anumite medicamente ce altereaza functia renala (aspirina sau unele antibiotice).

Recomandari: o dieta saraca in sare, proteine si in grasimi, alaturi de o dieta “antibacterii” (bogata in legume si in fructe), care ajuta la prevenirea diverculilor, formatiuni ce adapostesc bacterii de putrefactie din intestinul gros si care pot ajunge in tractul urinar, provocand infectii. Este importanta si evitarea deshidratarii prin aport inadecvat de lichide, diaree, varsaturi, febra, efort fizic sau orice alta conditie care duce la pierdere de fluide.

De nelipsit: fosforul, mineral cu o contributie majora in functionarea optima a rinichilor. Necesarul de fosfor al unui adult se situeaza in jurul valorii de 1000 mg/zi, cantitate care creste in cazul gravidelor si al mamelor care alapteaza. Surse naturale importante de fosfor sunt ficatul, pestele, fructele de mare, galbenusul de ou, laptele, fructele uscate, anumite branzeturi. De asemenea, este necesar un consum de minimum de 30 ml apa/kg corp si pe zi (ex: un adult de 70 kg are nevoie de 2,1 l apa zilnic). Consumati in sezon fructe cu efect diuretic: cirese, pepene rosu, precum si merisor sau suc de merisor cu efecte aseptice asupra tractului urinar.

top

Boli hepatice

Solutia: sunt determinate de virusurile hepatice, insa pot deriva si dintr-un stil de viata nesanatos.

Recomandari: o dieta cu consum moderat de proteine si de carbohidrati si fara mancaruri semipreparate si de tip fast-food/junk-food care pot diminua functia ficatului cu acumularea de toxine si de grasimi in organism. Atentie si la igiena si la mediile toxice (cu fum de tigara sau  cu vapori de vopsea). Extrem de importanta este si detoxifierea periodica. O atentie cu totul speciala trebuie acordata renuntarii la fumat si limitarii consumului de alcool (lichioruri, tarii, dar si bere) care impreuna pot avea efecte grave asupra sanatatii ficatului.

De nelipsit: silimarina, complex de flavonoide care stimuleaza refacerea si aparitia de noi celulele hepatice si scade riscul aparitiei calculilor biliari (pietre la fiere). Sursa naturala este planta armurariul sau ciulinul laptelui. 

top

Concluzii

Adoptati de urgenta un nou stil de viata activ, renuntand la sedentarism, la fumat, la consumul de alcool in exces, la consumul de alimente industriale rafinate, inalt procesate cu aditivi alimentari (E-uri) si cu arome artificiale, la consumul de alimente si la stilul de viata de tip „fast-food”. Intotdeauna, inainte de a cumpara un aliment, cititi cu atentie eticheta, acest comportament fiind un prim pas important pentru sanatatea dumneavoastra si a copiilor dumneavoastra.

Retineti: sanatatea adultului se construieste si se protejaza chiar inainte de viata intra-uterina deoarece, numai din parinti sanatosi se vor naste copii perfect sanatosi! Protejati-va copiii si nepotii creandu-le comportamente alimentare sanatoase prin puterea exemplului dumneavoastra. De aceea: nu fumati (mai ales in fata copiilor), nu cumparati/preparati si nu consumati alimente nesanatoase. Nu dati dulciuri industriale copiilor pentru a-i recompensa; obisnuiti-i sa consume cat mai multe fructe si legume crude de sezon. Incercati sa gatiti cat mai des in casa, sa luati masa impreuna cu familia intr-un cadru relaxant si plin de afectiune.

 

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi
Directorul Institutului de Cercetari Alimentare

top

Postat in :

Alimentatie sanatoasa Endocrine metabolism si nutritie

Data:

05-03-2013

Taguri:

mentinerea starii de sanantate, hipertensiunea arteriala, cancer, colesterol, acizi grasi Omega3, index glicemic, crom, prajeli, probiotice, detoxfifiere, fibre, insuficienta renala, diverticuli, diaree, virusurile hepatice, silimarina, stilul de viata

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu

Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza