•  
Aboneaza-te la newsletter

Antioxidantii: tot ce trebuie sa stii despre ei

Antioxidantii: tot ce trebuie sa stii despre ei

Ce sunt antioxidantii?

 

Asa cum numele il sugereaza, antioxidantii sunt substante capabile de a lupta impotriva efectelor daunatoare, dar normale, ale procesului fiziologic de oxidare a tesuturilor.

 

Antioxidantii sunt nutrienti (vitamine si minerale) la fel ca enzimele (proteinele din corpul tau care ajuta la reactiile chimice). Sunt cunoscuti pentru faptul ca ajuta la prevenirea unor boli cronice precum cancerul, cele cardiace, infarctul, Alzheimer, artrita reumatica si cataracta.

 

Stresul oxidativ are loc cand productia de molecule nocive cunoscute sub numele de radicali liberi depaseste capacitatea protectoare a apararii antioxidante. Radicalii liberi sunt atomi activi din punct de vedere chimic sau fragmente moleculare care au o sarcina provocata de un exces sau un deficit in numarul de electroni. Exemple de radicali liberi sunt anionul superoxid, radical liber de oxigen, metalele de tranzitie precum fierul si cuprul, acidul nitric si ozonul.

 

Radicalii liberi ai oxigenului (ROS) sunt cei mai importanti radicali liberi din perspectiva biologica. Deoarece au unu sau mai multi electroni nepereche, radicalii liberi nu sunt stabili. Ei curata corpul pentru a lua sau a descarca electroni, lezand celulele, proteinele si ADN-ul tau. Acelasi proces oxidativ cauzeaza uleiurile sa se acreasca, merele decojite sa devina maronii, iar fierul sa rugineasca.

 

Nu putem sa evitem daunele provocate de radicalii liberi deoarece acestia apar atat din surse interne, cat si externe ale corpului nostru. Oxidantii se dezvolta din procesele interne corporale in urma respiratiei aerobe (oxidarea substantelor organice), a metabolismului si a inflamatiilor. Radicalii liberi exogeni se formeaza din factori de mediu precum poluare, raze solare, exercitii fizice dure, radiografii, fumat si alcool. Sistemul nostru antioxodant nu este perfect, si cu cat inaintam in varsta, partile celulelor afectate de oxidare se acumuleaza.

 

Procesul de antioxidare

 

Antioxidantii blocheaza procesul de oxidare neutralizand radicalii liberi. Facand acest lucru, antioxidantii in sine vor fi oxidati. Din acest motiv trebuie sa reintregim in mod constant resursele noastre de antioxidanti.

 

Acestia functioneaza in doua moduri:

 

Intrerup reactiile in lant ale radicalilor liberi – cand un radical liber elibereaza sau ia un electron, un radical secundar se formeaza. Aceasta molecula se intoarce si face acelasi lucru unei a treia molecule, urmand sa genereze alti produsi instabili. Acest proces are loc pana radicalul este stabilizat de un antioxidant non-enzimatic precum beta-caroten, vitamina C sau E, ori se descompune intr-un produs care nu este daunator.

 

Previn – antioxidantii enzimatici precum superoxid dismutaza, catalaza si glutation peroxidaza previn oxidarea prin reducerea ratei lantului de initiere. Cum fac acest lucru? Elimina radicalii initatori, antioxidantii fiind capabili sa opreasca lantul de oxidare din a mai porni. Pot preveni oxidarea prin stabilizarea radicalilor din metale de tranzitie precum cupru si fier.

Eficienta oricarui antixodant din corpul nostru depinde de radicalul liber implicat, cum si unde este produs, dar si unde se afla tinta daunei. Asadar, in timp ce intr-unul din sistemele noastre un antioxidant ne poate proteja de un radical liber, in alte sisteme e posibil sa nu aiba niciun efect. Sau, in circumstante diferite, un antioxidant poate actiona ca un pro-oxidant care genereaza specii de oxigen toxice.

 

Antioxidantii nutrienti

 

Antioxidantii din dieta sunt importanti in ceea ce priveste controlul daunelor provocate de radicalii liber. Fiecare nutrient este unic ca structura si functie antioxidanta.

 

Vitamina E reprezinta de fapt un termen generic care se refera la cele 8 entitati pe care biologia le-a identificat ale izomerului tocoferol. Alfa-tocoferol este cel mai des intalnit izomer si are cea mai ridicata biopotenta sau cel mai puternic efect in corp. Se poate dizolva doar in grasimi si este intr-o postura unica de a proteja membranele celulelor, majoritar compuse din acizi grasi, impotriva efectelor nocive ale radicalilor liberi.

 

Vitamina C, cunoscuta ca acid ascorbic, e o vitamina solubila in apa. Prin urmare, elimina radicalii liberi care se afla in medii apoase precum interiorul celulelor tale. Vitamina C functioneaza in sinergie cu vitamina E pentru a lupta impotriva radicalilor liberi. Acestea regenereaza forma redusa a vitaminei E. 

 

Beta-caroten: o vitamina solubila in apa, este cea mai studiata dintre cei 600 de carotenoizi identificati pana in prezent. Este considerat ca potoleste cel mai bine oxigenul singulet (o forma a oxigenului enerzita, dar care nu poarta sarcini si care este toxica pentru celule). Beta-carotenul este de asemenea important pentru eliminarea radicalilor liberi in concentratii mici de oxigen.

 

Seleniul este un oligoelement (prezent in cantitati infime). Desi esti un mineral pe care trebuie sa il consumam in cantitati foarte mici, fara acesta nu am putea supravietui. Seleniul are efecte antioxidante puternice si protejeaza organismul de radicalii liberi, producand glutation peroxidaza, antioxdiantul primar care se gaseste in fiecare celula pe care o avem.

 

Pe langa seleniu, mineralele mangan si zinc sunt oligoelemente care formeaza o parte esentiala din diferite enzime antioxidante.

 

De cati antioxidanti ai nevoie

 

Apeleaza la suplimente ce contin antioxidanti dupa ce ai fost la o consultatie cu un medic specialist si ai primit rezultatele anumitor analize. Intre timp consuma o varietate de mancaruri din care iti poti lua o mare parte din necesarul zilnic de antioxidanti.

Retine faptul ca un consum in exces de antioxidanti poate duce la probleme de sanatate precum diareea, sangerari si riscul unor reactii toxice.

 

Cu privire la DZR, Vitamina C are valoarea de 30 mg pentru femei si 40 mg pentru barbati, vitamina E – 7 mg si 10 mg pentru femei, respectiv barbati, seleniu -  85 mcg (micrograme) la barbati si 70 mcg la femei, iar in ceea de priveste doza de beta-caroten, pentru aceasta nu a fost stabilita o cantitate zilnica recomandata. 

 

Efecte pentru sanatate

 

Desi oamenii de stiinta nu au descoperit inca modul in care sistemele de antioxidanti lucreaza impreuna, sunt siguri de existenta numeroaselor beneficii aduse de acestia pe partea de nutritie. Exista mii de studii observationale care evidentiaza conexiunea intre diete bogate in fructe si legume cu un continut ridicat de antioxidanti si riscul mai mic de a face boli precum cancer, cele cardiace, accidente cerebrale vasculare, cataracta, Parkinson, Alzheimer si artrita.

 

Sursele de antioxidanti pe care le poti folosi in fiecare zi sunt legumele si fructele inchise la culoare precum rosii, fructe de padure, dar si morcovii - au continutul cel mai mare de antioxidanti. Pentru a-ti lua din alimentatie vitamina C, consuma fructele sau legumele ce o contin la scurt timp dupa ce le-ai curatat deoarece aceasta isi pierde din proprietati prin expunere la aer. Tine cont de faptul ca orice procedeu de incalzire la peste 60º C inactiveaza acest antioxidant si ca este de preferat sa consumi legumele si fructele fara sa le fierbi sau prajesti. 

 

In plus, desi avem tendinta sa consumam citrice pentru a ne lua doza de vitamina C, macesele, visinele, merele si ardeiul contin o cantitate mult mai mare din acest antioxidant decat citricele.

In ceea ce priveste vitamina A, pe aceasta o gasesti in legume, unt si ficat, iar vitamina E o poti lua din uleiuri, faina, nuci si anumite produse lactate.

Postat in :

Probleme de sezon

Data:

22-10-2015

Ce parere au cititorii

Nici un comentariu

Adauga un comentariu


http://www.helpnet.ro/help-net-lanseaza-aplicatia-mobila-magazinul-online.html
Intreaba farmacistul

Vrei sa stii mai multe detalii despre un anumit produs? Ai o problema medicala sau cosmetica la care nu ai gasit inca rezolvare?

Scrie-ne intrebarea ta completand formularul
Completeaza formularul

Suna-ne la TelVerde 0800 833 003
(disponibil si din retelele de telefonie mobila)

0800 833 003
Media - Spoturi TV
Help Net Info
  • Gaseste o farmacie Help Net
  • Cauta termen medical
  • Cauta prospect medicament
  • Farmacii cu punct de Prim Ajutor
Calculator sarcina

Introduceti in spatiile alaturate data de inceput a ultimei menstruatii si durata medie a ciclului menstrual.

Durata ciclului menstrual

Calculeaza